קורס רוסית

השפה הרוסית במדינת ישראל

במדינת ישראל כיום, הרוסית הפכה לשפה השלישית המדוברת ביותר, אחרי עברית וערבית, וכך למעשה נחשבת לאחת מהשפות המדוברות בישראל. לפיכך, לימודי רוסית והשליטה בשפה חשובים ורלוונטיים מאוד כיום. שליטה ברוסית מאפשרת תקשורת עם רבדים שונים באוכלוסייה – בין לאנשים בעלי עסק בארץ, בין לצרכי חברות ובין פשוט לצורך מיזוג האוכלוסייה הישראלית בתוך עצמה. מאחר שמדינת ישראל משופעת באוכלוסיה דוברת רוסית בשנים האחרונות, ידיעת השפה מועילה כיום גם לכל מי שבא במגע עם אוכלוסיה של דוברי רוסית במסגרת עבודתו או במסגרת חייו הפרטיים.

בנוסף, ישראלים רבים נוסעים בשנים האחרונות למדינות דוברות רוסית לצורכי לימודים או לצורכי עסקים, בעיקר מאז שהתפרקה ברית המועצות ונפתחה אל המערב, וגם להם השליטה בשפה היא קריטית; כיוון שהאנגלית טרם נפוצה במדינות אלה, יש לשלוט היטב ברוסית כדי להסתדר בהן ולו ברמה בסיסית. כך, אנשי עסקים שעסקיהם נוגעים במקורות דוברי רוסית יפיקו תועלת רבה משליטה עצמאית בשפה וכמוהם גם מדריכי טיולים לחו"ל. מדובר בשפה מורכבת וזרה מאוד למי שאינו שולט בשפות קרובות אליה ולכן לימודים מסודרים של השפה הכרחיים במקרה של רוסית. ורק כדי לסבר את האוזן, יש לציין כי מדובר בשפה עשירה ומרתקת שתהווה מקור עניין גם לכל מי שאוהב את תחום השפות.

מוסדות לימוד מומלצים ללימודי קורס רוסית

דיאלוג – בית הספר לשפות של האוניברסיטה הפתוחה

מוסד זה הוא המוסד המוביל בארץ ללימודי שפות. קורס ללימודי השפה הרוסית מוצע ברמת מתחילים, ברמות ביניים וברמת מתקדמים; למבקשים להירשם ללימודים נערך מבחן ידע הבודק את רמת הידע שלהם בשפה וכך מסווגם לקורס המתאים להם.

ברליץ – Berlitz

זהו בית-ספר בין-לאומי ללימודי שפות והוא מציע קורסים לשפה הרוסית בקבוצות קטנות. שיטותיו של בית הספר מוכחות ומנוסות ובוגריו יוצאים מהקורסים שלו כאשר הם שולטים בדיבור בשפות הלימוד שבו.

עוד על לימודי רוסית

קורסים ללימוד רוסית מוצעים בשתי רמות עיקריות – מתחילים ומתקדמים; רמת המתחילים מיועדת למי שאין לו כל ידע בשפה ורמת המתקדמים מיועדת לבעלי ידע מסוים קודם בשפה הרוסית. קיימים קורסים לרוסית המלמדים גם קריאה ושליטה בשפה הכתובה וכן קורסים לרוסית עסקית – מצרך נפוץ יותר ויותר כיום – אך הללו יימצאו בעיקר בשוק הפרטי ההולך וגדל כיום בתחום הוראת השפה, ולאו דווקא במוסדות הלימוד הגדולים יותר.

בנוסף, קיים מספר לא מבוטל של אתרים ללימוד עצמאי או מקוון של רוסית באינטרנט. יתרונם של הללו הוא בנגישות שלהם ובגמישות שהם מציעים ועם זאת, מי שרוצה לדעת רוסית כהלכה – הן מבחינת אוצר המילים, הן מבחינה דקדוקית והן מבחינת דיבור השפה – כדאי לו מאוד לבחור בקורס פרונטלי באחד ממוסדות הלימוד; למידת שפה דורשת מקצועיות רבה ויכולת לתרגל את הסטודנט ולתקנו בזמן אמת וכן דורשת ידע מהימן בשפה ומתודות לימודיות המקלות על הלמידה. את כל אלה לא בטוח שתמצאו בקורסים המקוונים למיניהם ולעומת זאת, תמצאו גם תמצאו בקורסים פרונטליים במוסדות לימוד מוכרים.

דוסטוייבסקי, בשפתו

הספרות הרוסית היא אחת מאבני היסוד בקנון הספרות המערבית כולה; דוסטוייבסקי, טולסטוי, מארינה צבטייבה, פושקין, בולגקוב, פסטרנק וצ'כוב הם רק רשימה חלקית – אך בהחלט משכנעת – כדי לעורר חשק ללמוד את השפה על בורייה ולקרוא את יצירותיהם בשפתם הם. שפה היא מהות, היא אופן חשיבה והלך רוח ונפש, ולפיכך חוויה של קריאת יצירה בשפה שבה נכתבה היא משמעותית ובעלת עוצמה פי כמה מאשר קריאת תרגום לאותה יצירה.

השפה הרוסית היא השפה השלישית הנפוצה ביותר בישראל כיום והיא הפכה כמעט לצורך בסיסי לרבים מאיתנו. לפיכך, מצערת ואף כמעט משונה העובדה כי לימודי השפה הרוסית מוצעים במוסדות מסודרים מועטים כל כך בישראל כיום; השכל הישר היה מניח כי שפה המדוברת בפי פלח כה גדול באוכלוסיה, תהיה שפה נפוצה ונלמדת הרבה יותר – באופן פרטי ואולי אף על ידי המדינה עצמה.

טעימה מאוצר מילים בסיסי ברוסית

(בסוגריים המילים בכתיב לטיני, אופן ההגייה)

  • שלום – Здраствуйте (Zdrastvuyte)
  • בבקשה – Пожа́луйста (Pozhalusta)
  • תודה – Спаси́бо (Spasiba)
  • סליחה – Извини́те (Izvinitye)
  • כן – Да (Da)
  • לא – Нет (Nyet)