לימודי ארכיאולוגיה

ארכיאולוגיה היא ענף מדעי, החוקר את התרבות האנושית, על ידי חקירת העבר בשרידי אנשים, בעלי חיים, צמחים, חפצים וסביבה. מטרת תחום מחקרי זה, היא להסביר ולתעד את מקורות התרבות וההיסטוריה האנושית, כמו כן, ההתנהגות האנושית והאקולוגית.

ללמוד על תגליות האנושות

לימודי ארכיאולוגיה
צילום: pdbreen

כיצד עולם שלם שחי ונשם כאן לפני אלפי שנים, משפיע עלינו? עמים שלמים ותרבויות שונות שחיו ואכלסו את עולמנו לפני שנים רבות, השאירו את חותמם. אדם שמעניין אותו להכיר עמים שונים, שפות ייחודיות, קבוצות בע"ח קדומים, ובכלל ללמוד על חיים שהיו כאן ונכחדו, והשאירו לבאים אחריהם רק שרידים ללמוד מהם, יכול למצוא עצמו מרותק ללימודים, שמקיפים מגוון רחב של עמים ותרבויות, שפות ודתות, ומהם יש המון ללמוד על עולמנו כיום.

ארכיאולוגיה היא שיטת מחקר, לגישה למידע על העבר הפרהיסטורי. מדובר בתחום שבעזרת המדע יכול להבין תופעות הקשורות לרוח האדם. דרך שיטת מחקר זו, ניתן ללמוד על תרבויות נעלמות מן העבר הקדום, ומכך ללמוד על ההיסטוריה האנושית. חלקים נרחבים ממנה לא תועדו על הנייר, ולכן מידע נרחב על השנים שעיצבו את תרבותה, כגון: התפתחות הדת, חקלאות והקמת המבנים הראשונים, קיימים בזכות מחקר ארכיאולוגי.
שיטות איסוף המידע של ענף מחקרי זה, מתבססות על מתודולוגיה וטכניקות שדה, הכוללות מציאת אתרים חדשים, באמצעות סקירת שטחים, חפירת אתרים במטרה למצוא שרידים שונים, וכן טכניקות של שימור ומיון השרידים הללו.

מטרת לימודי ארכיאולוגיה

לימודי ארכיאולוגיה מקנים לסטודנטים לימוד מעמיק של תרבויות ייחודיות, העמים והאנשים מהעבר הקדום, ומעניק מבט חדש על עולמנו כיום. מטרת לימודי התואר הראשון היא להעניק לסטודנטים מידע על הארכיאולוגיה של ארץ ישראל ושכנותיה (ירדן, לבנון וסוריה), בתקופה הפרהיסטורית, תקופת המקרא, והעולם הקלאסי. כמו כן, ללמד שיטות מחקר ארכיאולוגיות. בתחום ארץ ישראל, מכשירים את התלמידים בלימודים מעשיים, ומי שמעוניין יכול לקבל הכשרה ותעודת חופר ארכיאולוגי, המוכרת ע"י רשות העתיקות. הלימודים בחוג משלבים בין לימודים עיוניים ועבודת שדה, שמתבצעת בשטח-באתרים ארכיאולוגיים ובמעבדה. כמו כן, בניתוח ממצאים וטקסטים קדומים.

קהל יעד ללימודי ארכיאולוגיה

התחום מיועד לאנשים המתעניינים במחקר מדעי של תופעות תרבותיות, ע"י חקירת ההיסטוריה הקדומה והבנת התפתחותה. אנשים המעוניינים לעסוק כחופרים ארכיאולגיים, כמורים בתחום או כעובדי מוזיאון.

עוד מסלולי לימודי ארכיאולוגיה

תחומי התמחות בארכיאולוגיה

הארכיאולוגיה של ארץ ישראל וסביבתה

תחום המכשיר את הסטודנטים בלימודים עיוניים, בהם לימודי ארכיאולוגיה כלליים, תוך התמקדות בפריהיסטוריה של ארץ ישראל, היסטוריוגרפיה מקראית, תולדות המזרח הקדום ועוד. לימודים אלו משולבים יחד עם תכנית מעשית, בה התלמידים מתנסים בחפירות וסיורים באתרים ארכיאולוגיים ברחבי הארץ.

תרבויות המזרח הקדום

תחום המקנה לסטודנטים ידע מעמיק בארכיאולוגיה של תרבויות קדומות כגון: מצרים העתיקה, מסופוטמיה, אנטוליה וכן התרבויות האגאיות. כמו כן, בתכנית זו נלמדות השפות העתיקות: אכדית, מצרית וחתית. בנוסף ללימודים אלה, מוצעים לתלמידים שיעורי בחירה בתחומי דת ומיתולוגיה, אמנות ותרבות, וכן היסטוריה וחברה. מסלול זה כולל גם התנסויות מעשיות, שכוללות חפירות וסיורים באתרים ארכיאולוגיים.

המזרח הקרוב, לשונותיו ותרבויותיו

מסלול הכולל 3 ענפים:

אשורולוגיה – מתמקד בתרבות ובהיסטוריה של עמי הסהר הפורה, החל מראשית הקמת הערים השומריות ועד סוף האלף ה-1 לפנה"ס.
אגיפתולוגיה – מתמקד בהיסטוריה של מצרים ותרבותה, החל מסוף האלף ה-4 לפנה"ס ועד לעידן הנוצרי.
לימודי המזרח הקדום – מקנה ראייה כוללת של תרבות והיסטוריית המזרח הקרוב הקדום.

התנ"ך על כל היבטיו

המסלול כוללל פרשנויות של כתבי המקרא לתקופותיו, תרגומי כתבים עתיקים של המקרא, ספרויות ולשונות של ארצות המקרא, כגון: ארמית, פניקית, אכדית ואוגריתית. כמו כן, זרמים שונים בספרות המקראית כגון: היסטוריוגרפיה, נבואה, שירי אהבה, סיפור, תפילה ועוד.

ארכיאולוגיה במסלול דו חוגי

ניתן, ואף מומלץ לשלב לימודי ארכיאולוגיה עם חוג שני, שעשוי להשלים אותו, כגון: היסטוריה כללית, תולדות אמנות, גיאוגרפיה, היסטוריה של עם ישראל, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, התרבות העברית ולימודים קלאסיים.

תולדות ישראל הקדום – תואר שני

בתואר שני, האוניברסיטה מציעה להעמיק את המחקר בארכיאולוגיה, במסלול רב תחומי זה, המתמקד במחקר מעמיק של ההיסטוריה והתרבות של תקופת המקרא, כולל הקניית כלים למחקר היסטוריה מקראית כגון: אפירגרמיה ותרבויות המזרח הקדום, מקרא וארכיאולוגיה.

חומרים ארכיאולוגיים – תואר שני

מסלול רב תחומי המציע שילוב של שיטות מחקר ארכיאולוגי, יחד עם מחקר מהמדעים ומדעי הטבע. התכנית מציעה 2 מסלולים: ארכיאו-מטלורגיה וגיאו-ארכיאולוגיה. המסלול מקנה תואר מוסמך בארכיאולוגיה.

משך זמן לימודי ארכיאולוגיה

לימודים לתואר ראשון בארכיאולוגיה עורכים 3 שנים. עם זאת, משך הלימודים לתואר שני הוא שנתיים. בחלק ממוסדות הלימוד לומדים ארכיאולוגיה במסגרת מדעי החברה, ובאחרים במדעי הרוח.

אופק תעסוקתי עם סיום לימודי ארכיאולוגיה

לבוגרי לימודי ארכיאולוגיה ניתנת ההזדמנות לעסוק בעבודה מעשית בשטח, ע"י כך שיעבדו כחופרים באתרים ארכיאולוגיים, כחוקרים, כמרצים בעולם האקדמיה, או כעובדי מוזיאונים, בתחומים כגון: אוצרות, שימור ועיבוד ממצאים. ניתן להשתלב עם סיום הלימודים, בעבודה ברשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים, רשות העתיקות, תפקידי ייעוץ בנושאים שונים, וכן מוסדות מחקר בארץ ובחו"ל.

הסוד הוא בפרטים הקטנים

אם אתם מייחסים חשיבות לכל פריט, גם אם מדובר יצירת אמנות זניחה מימי הביניים, שריד של אבני בנייה מתקופת המקרא, או אפילו פריטים ישנים שאתם שומרים לעצמכם, נראה שיש בכם את השילוב הנכון של סקרנות, תשומת לב לפרטים הקטנים, אהבת האדם והמדע. תכונות אלה הן אבני יסוד שהופכות כל ארכיאולוג לארכיאולוג טוב יותר.


עוד על לימודי ארכיאולוגיה

מידע הכרחי למועמד לארכיאולוגיה עובדות על תחום הלימודים בישראל ניתן ללמוד ארכיאולוגיה רק באוניברסיטאות כמקובל לגבי תחומי מדעי הרוח שאינם פופולאריים דיים כדי להיכלל במסלולי הלימוד של המכללות. ארכיאולוגיה היא תחום עצום שכולל מגוון היבטים היסטוריים ותרבותיים לגבי מהלך להמשך קריאה »
להיות ארכיאולוג בעל המקצוע ארכיאולוג הוא בעל מקצוע שאוהב לחפור, ולא במובן המטפורי של המילה כפי שילדים נוהגים להשתמש בה... אנשים אשר עוסקים בארכיאולוגיה ניחנים בסקרנות טבעית לגבי החיים שהיו בישראל ובמקומות אחרים בעולם לפני שנים רבות, להמשך קריאה »