אחד השימושים המרכזיים של טכנולוגיית הפלאש של Adobe הוא יצירת תכני אנימציה שיופעלו לאחר מכן באתרי אינטרנט, יישומים אינטראקטיביים, משחקים ושאר תכני מולטימדיה. סביבת פיתוח של פלאש מעניקה כיום מגוון אפשרויות ביצירת אנימציה בפלאש וזהו כלי המשמש מעצבים גרפיים עבור פרויקטים מקוונים וטכנולוגיים רבים.
אנימציה מותאמת אינטרנט
לעומת שיטות גרפיות אחרות ליצירת תכני אנימציה, אנימציה בפלאש מאפשרת ליצור תכנים בעלי התאמה אופטימאלית לרשת האינטרנט. הכוונה היא לקטעי אנימציה בעלי נפח קובץ נמוך, לעומת אפשרויות אחרות וקטעים שנטענים על המחשב במהירות רבה במיוחד.
סוגי אנימציה בפלאש
סביבת העבודה של פלאש מאפשרת למעצבים ולאנימטורים ליצור קטעי אנימציה ואפקטים מיוחדים בכמה דרכים וסוגים. כל שיטה מספקת אפשרויות שונות ליצירת תוכן אנימציה מושך ואיכותי:
Motion Tweens: בשיטה זו משתמשים ליצירת מאפיינים לאובייקט מסוים, כמו מיקום ושקיפות אלפא בפריים אחד ואז שוב בפריים אחר. פלאש לאחר מכן מיישם את המאפיינים שנקבעו בערכים עבור אותו אובייקט. שימוש ב-Motion Tweens יעיל עבור אנימציות שמכילות תנועה מתמדת או שינוי של אובייקט כלשהו. זוהי השיטה הקלה ליצור אנימציה פשוטה והיא נחשבת לנפוצה מאוד.
Classic Tweens: שיטה דומה ל – Motion Tweens אך מורכבת יותר ליצירה. סוג אנימציה בפלאש זה מאפשר שימוש בכמה אפקטים שאינם זמינים בגרסה הפשוטה יותר.
Inverse Kinematics poses (תנועה נגדית במרחב): שיטה זו מאפשרת למתוח ולעקם אובייקטים צורתיים ולקשר מקרים (Instances) של סמלים, כך שינועו יחד במרחב מסמך הפלאש בצורה טבעית.
Shape Tweens: בשיטה זו מציירים צורה בפריים ספציפי על קו הזמן, משנים את הצורה או מציירים צורה אחרת בפריים ספציפי אחר. כעת פלאש מייצר מעבר אנימציה בין כל הצורות ברצף כך שצורה אחת משתנה לבאה אחריה.
אנימציית פריים אחרי פריים (Frame by Frame): שיטה המאפשרת לקבוע מרכיבים גרפיים שונים עבור כל פריים על גבי קו הזמן. בשיטה זו משתמשים ליצירת קטעים הנראים כמו פריימים של פילם שמנוגנים ברצף מהיר. טכניקה זו יעילה לאנימציות מורכבות, בהן המרכיבים הגרפיים בכל פריים חייבים להיות שונים.
גם אנימציה בפלאש מנוהלת בצורה של שכבות ותיקיות, כך שקל מאוד לערוך חלקים מסוימים ולוודא שמרכיבי אנימציה למיניהם לא ימחקו בטעות. כך, אם יוצרים קטע אנימציה עם תנועה של יותר מסמל אחד או שדה טקסט בו זמנית, יש למקם כל סמל בשכבה נפרדת. ניתן להשתמש בשכבה סטטית ליצירת רקע ובשכבות נוספות עם סמל גרפי אחר בכל אחת מהן. כמו כן, יש לדעת מראש כי קצב הפריימים לשנייה שמוגדר כברירית מחדל אידיאלית עבור אנימציה בפלאש הוא 24 פריימים לשנייה. מורכבות קטע האנימציה ומהירות המחשב הספציפי משפיעות מאוד על נגינה חלקה של הסרטון. לכן, יש לבצע אופטימיזציה ולבחון את המהירות על גבי מחשבים שונים.