עיצוב בסיסי דורש ראשית רקע אומנותי ומיומנות טכנית כלשהי – מעצבים מסוימים משתמשים בציורים ידניים בעוד כלי העבודה שלהם הם צבעים ועפרונות. מעצבים אחרים, משתמשים בתוכנות מחשב מתקדמות לעיצוב מודלים, ממשקים או כרזות. מעצבים רבים משלבים בין הטכניקות ואכן כיום קיימת הטכנולוגיה לשילוב ציורים "אמיתיים" עם גרפיקה ממוחשבת וכך נוצרות תמונות מעובדות הנראות כעבודת יד. מיומנות נוספת הנדרשת לרוב למעצב, היא התמחות בתחום עיסוק רלוונטי. תחום זה כמובן משתנה בהתאם לאופי העבודה – על מעצב בגדים למשל להיות ער לאופי החברה בה הוא עובד ולקו העיצוב שלה על מנת ליצור משהו שיהיה ייחודי אך שיזוהה כשייך לחברה. לחילופין, על מעצב ממשק של מנוע חיפוש להכיר לעומק את הפרמטרים השונים הרלוונטיים למשתמשים הפוטנציאליים וכן למצוא דרכים ליצור ממשק שיהיה גם פרקטי ויעיל וגם ייחודי ומסקרן.
העוסקים בתחום העיצוב, בין אם מדובר בעיצוב כרזות, עיצוב אתרי אינטרנט או עיצוב בגדים, הם קודם כל אמנים היוצרים משהו חדש וייחודי על פי צרכים מסוימים הנדרשים מהם. כל מעצב חייב לקחת בחשבון מגבלות בלתי נמנעות הנובעות מאופי המוצר (עיצוב ממשקי תוכנה חייבים להגיב מהר ולא לצרוך יותר מדי זיכרון, בגדים חייבים להיתפר מחומרים מסוימים על מנת להיות נוחים וכו'), מאחר ועל כל מוצר להיות קודם כל פרקטי וזמין למשתמש. אך מעבר למגבלות הללו, כל מעצב בעצם יוצר משהו חדש וזהו אחד הגורמים העיקריים להצלחתו או לכישלונו של המוצר. עיקרון חשוב בעיצוב בסיסי הוא לנסות לדמיין את עיצוב המוצר מנקודת מבט המשתמש ולנסות לחשוב איך לגרום למוצר להיראות יפה, אך יחד עם זאת נוח לשימוש וכמובן – איך לגרום למוצר לבלוט לעומת מוצרים מתחרים. הבנת עקרונות העיצוב הבסיסיים הללו ויישומם בצורת החשיבה והעבודה, יכולה לעשות את ההבדל בין מעצב מוכשר אך בינוני, למעצב המצליח מעבר לציפיות ויוצר עיצוב המשרת את המוצר בצורה המיטבית ומותאם לקהל היעד הרלוונטי.