כפי שאמרנו בתחילתו של המאמר, השימושיות היא תכונה המצביעה על איכותו של ממשק המשתמש. השימושיות מורכבת ממספר תכונות שחייבות להתקיים ולהתבצע ברמה הגבוהה והטובה ביותר.
לימוד קל של המערכת – ברגע שהמשתמש מקבל לידיו את המערכת בפעם הראשונה, חובה לדאוג לכך שהוא יהיה מסוגל ללמוד על השימוש בה בצורה הטובה ביותר ובפרק הזמן הקצר ביותר, וכל זאת לבדו וללא כל הדרכה חיצונית.
יעילות גבוהה של הממשק – לאחר שהמשתמש למד ויודע להשתמש במערכת, צריך לבדוק עד כמה הממשק עונה על הצרכים שלו ובאיזו מהירות המשתמש מוצא את מבוקשו, אם בכלל.
זכירה טובה של ההפעלה והשימוש בממשק – אנו חייבים לדאוג לכך שגם משתמשים אשר חוזרים להשתמש בממשק לאחר הפסקה, יזכרו את השימוש בו ולא יאלצו ללמוד את הכול מההתחלה.
רמת שגיאות המשתמשים – כמה שגיאות המשתמשים מבצעים בעת השימוש במערכת? עד כמה השגיאות הללו הן חמורות? והאם יש דרך למנוע אותן?
רמת סיפוק המשתמש – בדיקת מדד שביעות הרצון של המשתמש בממשק, עד כמה הוא מרוצה מן המערכת, חוזר להשתמש בה ומוצא בה את מבוקשו.
חמשת התכונות הללו הן הבסיס לממשק משתמש נכון ויעיל.
בתחרות הרבה השוררת כיום, ובמיוחד בעולם האינטרנט – אם ממשק משתמש אחד אינו עומד בדרישות – המשתמשים ינטשו אותו ויעברו לממשק אחר. אם הממשק הוא קשה להבנה, אינו מעביר מסר נכון, אינו יעיל ואינו עונה על דרישות המשתמשים, הם יעזבו אתו ולא יחזרו להשתמש בו יותר. זהו כישלון של מתכנני הממשק – כישלון חרוץ והפסד כספי.
אז איך בוחנים את הממשק ובודקים את השימושיות שלו? פשוט מאוד!
קחו קבוצה של משתמשים מייצגים – משפחה, חברים, עמיתים לעבודה וכד' ותנו להם להשתמש בממשק. אל תעזרו להם, אל תחלקו – לא הוראות ולא טיפים. למספר דקות עליכם להיות כזבוב על הקיר ולצפות בהם משתמשים במערכת. לאחר סיום השימוש חלקו להם משוב קצר עם שאלות שתכינו מראש ואספו אליכם את הנתונים. מבדיקה זו תוכלו לגלות בעיות בממשק, אם קיימות כאלו, ולתקנם בטרם השקתו לקהל הרחב.
ועוד טיפ קטן – במידה ואתם מחדשים ממשק שכבר קיים, נתחו אותו ומצאו בו נקודות חוזק ונקודות חולשה. באלמנטים החזקים המשיכו להשתמש גם בממשק החדש ומהאלמנטים החלשים התרחקו כמו מאש…