כל סטודנט לעיצוב נפגש לראשונה בלימודיו עם המקצוע "יסודות העיצוב". יסודות העיצוב הוא מקצוע אשר מקנה לסטודנט הקדמה ללימודי העיצוב, בין אם מדובר בעיצוב גרפי, עיצוב תעשייתי או עיצוב אופנה.
יסודות העיצוב מלמדים אותנו על הבסיס התיאורטי והמעשי של לימודי העיצוב, החל מצבע וצורה ועד לקומפוזיציה, שימושיות חוויית משתמש ועוד. יסודות העיצוב נועדי בכדי לציין נקודת פתיחה בכל מקצוע הנוגע לעיצוב, דרך הכלים אשר תלמדו תוכלו למעשה לפנות אל קהל היעד שלכם בצורה הטובה.
השוואת יסודות העיצוב ליסודות שהבנאי מניח בעת בניית בית, היא השוואה מתבקשת מאליה. כשבונים בית, אם לא נקפיד על יסודות שיהיו בנויים בצורה נכונה וחזקה, הבית לא יחזיק מעמד זמן רב ויקרוס, אם לא בשנה הראשונה, אז בשנייה, בשלישית ואפילו בחמישית, אבל בסוף זה יקרה.
כך גם בעיצוב, מעצב שלא מבסס את עבודות העיצוב שלו על יסודות העיצוב בצורה נכונה, לא יחזיק מעמד זמן רב, העיצובים שלו לא ימשכו את קהל היעד, וסביר להניח שלא יהיו לו הרבה לקוחות. יסודות העיצוב מחולקים למספר יסודות עיקריים.
ברוב רובו של העולם בטוחים כי המושג "שפה" פירושו מילים. מילים בעברית, באנגלית, בצרפתית, בספרדית – לא משנה באיזו שפה, העיקר מילים.
אם גם אתם סבורים כך, הרשו לי לתקן אתכם – שפה היא לא רק מילים. בעיצוב, השפה היא "שפה חזותית" – לכל עבודת עיצוב ישנה אמירה, אמירה שלא תמיד כתובה רק במילים, אלא העיצוב הוא זה שמחזק אותה. מעצב טוב יודע לכוון את האמירה הזו לאמירה שהוא מעוניין להוציא מהעיצוב כולו, מעצב שלא עושה זאת מסתכן בכך שהעיצוב שלו ישדר אמירה הפוכה לחלוטין מהנדרש…
לצורך הדוגמה ניקח פרסומת לבושם. פרסומת המעוצבת בגווני זהב, מוארת ואיכותית מאוד. פרסומת זו משדרת כי מדובר בבושם איכותי ויקר, לעומתה – פרסומת מיושנת ולא עדכנית תשדר שהבושם הוא זול ופשוט.
אם באמתחתי תקציב של 100 ₪ לרכישת בושם אפילו לא אגש לבדוק את הבושם שבפרסומת הראשונה, אבל בהחלט אהסס לגביי הפרסומת השנייה.
זו השפה החזותית – ללא מילים, הפרסומת דיברה אלי והורתה לי איזה בושם יתאים לי יותר.
לכן, החשוב ביותר בעיצוב הוא הקפדה על שפה חזותית נכונה.
חשבו לרגע מה עלול לקרות אםהבושם בפרסומת הראשונה (היוקרתית) היהבכלל בושם פשוט וזול, הרי בעלי התקציב הנמוך כלל לא ייגשו אליו, ולבעלי התקציב הגבוה הוא יראה פשוט וזול מידי. אני בטוחה שכולכם מבינים כי עיצוב שכזה, המשדר מסר לא נכון, עלול להביא להפסדים לבעלי הבושם.
השפה החזותית כוללת כאמור את הקווים, הצורות, הצבע, המרקם, הקומפוזיציה (סימטרית \ א-סימטרית, סטטית \ דינמית וכד') והשימוש שלנו בחלל – האם הקנינו לו מראה חשוך או מואר, בהיר או כהה, מהם היחסים בין החלקים בתוך החלל ועוד…
אם כן, אנו מבחינים כי הבסיס של כל עבודת עיצוב הוא שפה חזותית נכונה, שפה חזותית נכונה היא זו שתספר הכול על העיצוב שלכם – מה הוא, מי הוא, מה הוא מוכר, למי הוא מתאים ועוד – וכל זה ללא אף מילה…
יסוד נוסף בעיצוב הוא מקור ההשראה. מהיכן אנו כמעצבים שואבים את ההשראה שלנו לכל עיצוב ועיצוב.
ישנם מעצבים היוצאים לשאוב את מקורות ההשראה שלהם מהטבע, מהטכנולוגיה, מעולם האמנות ועוד… אם רק נשכיל להביט סביבנו, בכל מקום נוכל להבחין במקור השראה מקורי לעיצוב שלנו.
פעם שאלתי מעצב אחד, המעצב הטוב ביותר שאני מכירה, מהיכן יש לו כל כך הרבה רעיונות מוצלחים לעיצובים שלו. הוא ענה לי שבכל פעם שיש לו פרויקט עיצובי חדש, הוא חוקר את המקור שלו. באותה תקופה הוא סיים עיצוב של פרסומת לבגדי ים, הוא סיפר לי שלפני שהתחיל לחשוב על הפרויקט הוא נסע אל הים וישב שם 5 שעות בכל יום, שלושה ימים ברציפות. לאחר מכן הוא חזר לביתו עם עשרות רעיונות, הוא ערך רשימה שלהם, בחר את הטוב ביותר והתחיל לעצב.
בדוגמה הזו, פרסומת לבגדי ים, מקור ההשראה הטוב ביותר הוא פשוט – הים.
אני ממליצה לכולכם לאמץ את השיטה הזו, בדרך זו תעלו רעיונות כל כך גאוניים שאולי אפילו תופתעו מעצמכם. אתם רק זקוקים למקור השראה מוצלח – הרעיון הגדול מכולם יגיע משם.
בכדי להוציא תחת ידינו עיצוב נכון וטוב אנו חייבים להקפיד על תהליך עבודה מסודר.
בשלב הראשון אנו נדרשים לאתר ולזהות את הצורך החברתי, הכלכלי או האנושי במוצר או בשירות שאנו מפרסמים. ברגע שנזהה ונאתר את הצורך – יהיו לנו כל התשובות לעיצוב נכון, עיצוב שיממש את המטרה שלו ויהווה כלי מכירה יעיל.
בשלב השני אנו צריכים לבצע איסוף נתונים – מחקרים סטטיסטיים, חוות דעת ממומחים ועוד. נתונים אלו יסיעו לנו בהכרת המוצר או השירות שעבורו אנו מבצעים את העיצוב בצורה הטובה ביותר. ככל שנכיר יותר את נושא הפרויקט שלנו – העיצוב יהיה טוב ואיכותי הרבה יותר.
בשלב השלישי והאחרון אנו מתחילים בגיבוש הרעיון. גיבוש הרעיון כולל שרטוטים, סקיצות, אמצעי המחשה למיניהם, דוגמאות וכד'. כול אלו יסייעו לנו לגבש את הרעיון בצורה טובה יותר ולגשת לעבודת העיצוב בביטחון רב.
מעצבים... אם עברתם את כל היסודות הנ"ל וביצעתם אותם בצורה מלאה – אין לי ספק שהעיצוב שלכם יהיה מושלם!
בהצלחה!