תקשורת אפקטיבית היא המפתח להצלחתנו בחיים, בעבודה ובמערכות יחסים. מיומנויות תקשורת טובות יפחיתו אי הבנות, שגיאות, תסכולים ועימותים מיותרים על בסיס יומיומי. פיתוח מיומנות תקשורתית שכזו כוללת היבטים של הקשבה נכונה, תשומת לב לאחר ולדברים שנאמרים, האופן בו אתה עצמך אומר את הדברים, הצורה בה אתה מציג את עצמך, זיהוי משמעויות נסתרות, הקשרים של מילים, טון הדיבור וכך הלאה.
קיימות טכניקות וגישות שונות לפיתוח מיומנויות תקשורות יעילות ומוכוונות תוצאה, אך המשותף לכולן הוא שהן כוללות התמקדות מחשבתית בתוצאה כלשהי, או בשיפור תהליכים והתכוונות של אדם או ארגון כלפי תוצאה בצורה יעילה וחיובית. כמה שיטות או מרכיבים של תקשורת אפקטיבית הם:
ניתן לומר כי תקשורת אפקטיבית מצריכה סינון אינפורמציה לא רלוונטית או כזו שאינה תורמת לכם להגיע למטרה. יש למסור לצד השני את המידע המלא אך בצורה שתהיה יעילה עבורכם, כלומר לא להסתמך על שיקול הדעת של האחר, אלא ליצור את המציאות באמצעות טכניקות תקשורת.
בנוסף, קיימות מיומנויות חשובות ויעילות בתקשורת בינאישית בחיים הפרטיים וגם בעבודה. תקשורת אפקטיבית מצריכה הקשבה אמיתית לאחר ולרחשי הסביבה, כלומר תקשורת דו כיוונית. במקרים מסוימים, נניח בתקשורת במערכות יחסים, חשוב לנסות ולראות גם את נקודת המבט של האחר במהלך שיחה. תקשורת אפקטיבית כוללת למשל מענה חיובי, לומד ואמפתי לביקורת או לנקודות שליליות שהצד השני מעלה. כדי ליישם זאת, חשוב בין השאר להיות החלטי ולקחת אחריות על הדברים הנאמרים על ידך, להשתמש במסרים של "אני" על פני אמירות כלליות יותר ולחפש את הפשרה במקומות בהם היא נדרשת.
תקשורת אפקטיבית ככלי להצלחה:
תקשורת אפקטיבית ביחסים בינאישיים:
הסבר על סדנת תקשורת יעילה: