גילוי אמפתיה לזולת הוא חשוב ורלוונטי ליחסי אדם וחברו, למערכות יחסים זוגיות, לגיבוש צוותים בעבודה, להתנהגות חברתית אחראית וכמו כן לתהליכים עסקיים כמו מכירות, שימור לקוחות, שכנוע וכן הלאה. למעשה, יכולת גילוי האמפתיה חשובה בכל סוג של התנהלות אנושית חברתית.
גילוי אמפתיה לזולת מתאר משהו בסיסי מאוד בהוויה האנושית. אפילו שבימינו נראה לעיתים שהמילה אמפתיה בהקשר חברתי כבר איבדה ממשמעותה, היא עדיין קיימת ורלוונטית. בהקשר של תקשורת בינאישית, אמפתיה היא הבנת מצבו של אדם אחר, הזדהות עם המצב הפיזי, הכלכלי, הנפשי ועוד. מונח חדשני יחסית אשר הפך לעיקרון מרכזי בתקשורת בינאישית והתפתחות אישית בכלל, הוא אינטליגנציה רגשית. גילוי אמפתיה לזולת מוגדר כאחת היכולות המשמעותיות ביותר באינטליגנציה רגשית בקרב אנשים ואינטליגנציה זו, היא המפתח להצלחה במגוון תחומים בינאישיים.
אם אדם מנהל איתכם שיחה ומתאר לכם סיטואציה קשה בה הוא נמצא, מצב נפשי רגיש ופגוע או מצב שלילי אחר, ללא גילוי אמפתיה אי אפשר יהיה להגיע לאותו אדם וליצור איתו קשר איכותי באמת. הקשבה פעילה ושיקוף של הדברים אינם מספיקים במקרים בהם יש צורך בגילוי אמפתיה לזולת. ניתן לראות זאת באמצעות הדוגמה הבאה: לקוח כועס פונה לחברה, מתאר מצב אליו הוא נקלע ומבקש פיתרון. אם הנציג או המנהל לא יגלה אמפתיה והבנה אלא מיד יתקוף וינסה להוציא את חברתו כשידה על העליונה, הלקוח רק ייפגע יותר והתוצאות בסופו של דבר יהיו לרעת החברה. דוגמה זו רלוונטית גם לקשרים בין בני זוג, בין חברים, בין עמיתים לעבודה וכן הלאה. גילוי אמפתיה לזולת יוצר קרבה בין שני אנשים, יחס איכותי ונעים וקרקע פורייה ליצירת קשר חיובי שתורם למטרות שני הצדדים. הנושאים אותם ניתן ללמוד וליישם בהקשרים של שיפור תקשורת בינאישית ולהם קשר ישיר לגילוי אמפתיה לזולת, הם למשל היכולת לספק עידוד לאותו אדם, היכולת לפרגן ובכך ליצור רגש חיובי חזק מאוד, לדבר בכבוד ובצורה כנה עם האחר ללא התנשאות, שיפוטיות וזלזול וליצור סינרגיה בין היכולות הללו והיבטים אחרים של תקשורת. כך, הקשרים אשר יווצרו יהיו יעילים וטובים יותר. רק בעזרת תקשורת בינאישית טובה אפשר להצליח בזוגיות, בחברה ובעבודה ואת היכולת הזו, ניתן בהחלט ללמוד ולשכלל בצורה יעילה וברת השגה.