היועץ הארגוני הוא איש מקצוע אשר מגיע על פי בקשת החברה או הארגון, כדי לבדוק את המצב הקיים, ולבצע בסופו של דבר התערבות ארגונית, אשר אמורה לשפר את המצב בחברה או בארגון. החברות שבדרך כלל זקוקות להתערבות של יועץ ארגוני הינן חברות שנמצאות בתהליך של צמיחה והרחבה, או חברות שמרגישות שמשהו במבנה החברה ובהתנהלות שלה תקוע ופוגע בהתקדמות החברה.
לימודי ייעוץ ארגוני הינם בדרך כלל לימודים לתואר שני. היועץ הארגוני יכול להגיע מהתמחויות שונות, מהצד הארגוני-אנושי כגון: פסיכולוגיה, סוציולוגיה או מהצד של הניהול והארגון. היועץ הארגוני משנה את אופן הטיפול בחברה או בארגון על פי הצרכים של אותה חברה. עבודתו בחברה מסוימת יכולה להיות קשורה להנחיית מנהלים וחיזוק העובדים ובחברה אחרת להתמקד בבניית נהלים ותהליכי עבודה בארגון. תפקידו של היועץ הארגוני הוא בין השאר לעזור לחברה להתמודד עם האתגרים בתקופות של אי ודאות כללית ושל שינויים חברתיים וטכנולוגיים שעוברים על החברה לכל אורך קיומה.
מטרת לימודי ייעוץ ארגוני היא להקנות לסטודנט את המיומנויות שלהן הוא זקוק כדי לבצע את התפקיד, להכשיר את הסטודנט לעבודה מקצועית, להקנות ידע תיאורטי יחד עם כלים לניתוח התהליכים בארגון, רכישת חשיבה ביקורתית ועצמאית לגביי הארגון ועוד. בנוסף ללימודים התיאורטיים ניתנת האפשרות בבתי ספר מסוימים לרכוש ניסיון בשטח במהלך הלימודים עצמם.
במהלך הלימודים לתואר בייעוץ ארגוני נלמדים בין השאר הנושאים הבאים: התנהגות ארגונית, תפקיד יועץ פנים ארגוני, תיאוריות בייעוץ ארגוני, כלים ושיטות לאבחון ארגוני, בניית צוות ניהולי וצוות עבודה, פיתוח מנהלים, פיתוח גישה יעוצית, טיפול בקונפליקטים, גישות ומודלים לייעוץ, אחריות היועץ, כיצד מלווים תהליך שינוי בארגון, אתיקה מקצועית, כתיבת דו"ח מקצועי, טיפול בהתנגדויות, ההבדל בין ייעוץ לאימון, ייעוץ לעמותות, הנחיית קבוצות, הכרת תהליכים ארגוניים, הפרט במקום העבודה, זיהוי עוצמה וחולשות, ייעוץ צוותי, אסטרטגיה ארגונית, אבחון ארגוני, משאבי אנוש, דיני עבודה, דרכי התערבות ועוד.
לימודי ייעוץ ארגוני מתאימים לבעלי תואר ראשון במדעי החברה, עבודה סוציולוגית, מנהל עסקים וכדומה וכן לאנשים הנמצאים בתוך הארגון ועוסקים בתחום כגון: משאבי אנוש, מנהלים, יועצים. הלימודים מתאימים לאנשים שרוצים להשתלב בעבודה בחברות, תעשיות וארגונים שונים כיועצים פרטיים או להיות חלק מחברה המעניקה שירותי ייעוץ ארגוני.
לימודי ייעוץ ארגוני קשורים גם לאבחון המצב הקיים בארגון על פי התבוננות וראיונות של אנשים העובדים בארגון, וגם על מציאת פתרונות המתאימים לאותו ארגון ומה הם הדרכים שבהן ניתן להעביר את הפתרונות, לכן הקורס כולל מגוון רחב מאוד של נושאים אשר נותנים ליועץ הארגוני את הכלים לפתור ולהתמודד עם הארגון, מנהליו והעובדים בו.
קורס זה נועד לבחון תיאוריות סוציולוגיות וכלכליות, כדי להסביר תהליכים בסיסים בארגון ובשוק העבודה ואת מערכת יחסי העבודה, תהליכים אלו כוללים על פי רוב: היצע וביקוש לעבודה, סגמנטציה בשוק העבודה, קביעת שכר, איגודים מקצועיים, אפליה ועוד.
כדי להבין את ההתנהגות של האנשים בתוך בארגון צריך להבין מה מניע את אותם אנשים, מה משפיע על האופן שבו הם מתפקדים בתוך הארגון, מה הם התוצאות של הפעילות שלהם. קורס בהתנהגות ארגונית מאפשר הבנת המאפיינים של הפרט ומה הם המניעים שלו כיחיד וכחבר בקבוצות שונות בתוך הארגון, במהלך הקורס נלמדים נושאי כגון: ערכים, קבלת החלטות, תקשורת ארגונית, מנהיגות, עמדות, תפיסה ועוד.
כדי שהיועץ הארגוני ידע עם אלו בעיות הארגון מתמודד, עליו לבצע הערכה, ניתוח ומחקר. קורס שיטות מחקר נותן לתלמיד כלים כדי לבצע מחקר איכותי וכמותי, וכיצד לבדוק ולהעריך את תוצאות המחקר ואת המהימנות שלו, ובסופו של דבר כיצד להסיק מסקנות תוך התבססות על נתוני המחקר.
לימודי ייעוץ ארגוני נעשים בדרך כלל לתואר שני ואורכם כשנתיים. ניתן גם לעשות קורס ייעוץ ארגוני באורך של כ- 300 שעות לימוד והוא מהווה הסמכה לעבודה כיועץ ארגוני, בסיום לימודי קורס ייעוץ ארגוני ועמידה בדרישות הקורס ניתנת תעודת גמר של מוסד הלימודים.
יועץ ארגוני יכול ללוות ארגונים, חברות ותעשיות במהלך התהליכים והשינויים העוברים בתוך הארגון ולייעץ לעובדי הארגון כיצד לבצע את השינויים הללו בצורה הטובה ביותר. יועץ ארגוני יכול לעבוד באופן עצמאי כיועץ חיצוני, להיות שכיר קבוע של החברה או הארגון, או להיות שכיר בחברת ייעוץ. המשכורת של יועצים אלו יכולה להיות גבוהה, בהתאם למוניטין שרכש היועץ והיכולת האישית שלו. בנוסף יועץ ארגוני יכול לעבוד בהנחיית קבוצות מנהלים או עובדים, מתן הרצאות, הדרכה ועוד. לאחר התואר תוכלו לעבור גם קורסי ייעוץ ארגוני והתמחויות ספציפיות יותר.
יועץ ארגוני טוב הוא יועץ אשר יכול לא רק להבין את התהליכים שעמן מתמודדת החברה שבה הוא מטפל, או את הבעיות שקורות בחברה, אלא גם לדעת כיצד לגשת לאנשים וכיצד לגרום להם לעבוד יותר טוב כדי לפתור את הבעיה. כאשר מדובר בעבודה מול חומר אנושי, חשוב לזכור שלאנשים רבים קשה לקבל את העובדה שהבעיה בארגון היא תוצאה של התנהלות כושלת מצדם, לכן היועץ הארגוני צריך גם לדעת כיצד לפנות לאותם אנשים וכיצד לגרום להם למוטיבציה לשנות את הדרכים שהם היו רגילים אליהם עד היום, מבלי לגרום לאנטגוניזם מצדם. לכן אם יש לך גישה טובה לאנשים ויכולת לייעץ ולהשפיע עליהם בצורה חיובית, באמצעות לימודי ייעוץ ארגוני תוכל להפוך זאת לקריירה.