להיות יחצן

כולנו מכירים אותם, מתחומים שונים בחיים, אנשים כריזמטיים, ידענים בתחומם שינסו, ובמקרים רבים יצליחו, לשכנע אותנו בעמדה מסוימת, לקנות משהו וכדומה. הצעירים מכירים את המושג הזה מתחום הבילויים, השוק המסחרי משתמש בהם ככלי יעיל והכרחי להעברת מסרים לציבור וגופים שונים עושים בהם שימוש כדי לקדם מטרות ואג'נדות ברמה הפוליטית והציבורית. יחצנים, אנשי יחסי ציבור, הם אנשי מקצוע דינמיים מאוד, בעלי יכולת ייצוגית ו"מכירתית" (למרות שהם לא תמיד מוכרים משהו מוחשי), אנשים אשר מעורים בסדר היום הציבורי וגם משפיעים עליו.

בעל המקצוע

יחצן הוא בעל מקצוע אשר יכול לעסוק במגוון עבודות ותחומים, בתור שכיר או בתור עצמאי, לקדם נושאים מסחריים, לקדם מקומות בילוי, לקדם עמדות פוליטיות וכן הלאה. כיום, כאשר המדיה עשירה כל כך ונוגעת בנו בכל פרט, תחום ונקודה ביום, עבודתו של היחצן הפכה חשובה יותר וכל הגופים במשק מבינים זאת.

איך נראה יום עבודה של יחצן

אין הרבה מקצועות שבהם יום העבודה דינמי ומגוון כמו יום העבודה של יחצן. היחצן עובד מהמשרד, בשטח, מהבית ומכל מקום בו הוא יכול לתרום למטרת הלקוח שלו. זו עבודה שכוללת המון שיחות טלפון, פגישות עם אנשים ובאופן כללי מחייבת יחסי אנוש טובים. יחצנים הם אנשי מקצוע שיכולים להתאים את עצמם לסיטואציה ולאדם/גורם שאיתו הם מדברים או מנסים לפנות אליו.

עבודתו של יחצן כרוכה בהכנה לגבי מושא קידום יחסי הציבור הספציפי לכל עבודה והזמנה, פעילות שטח רבה – כאשר השטח יכול להיות ממש ברחוב, בתקשורת לסוגיה, בפניה לגופים רלבנטיים במגזר העסקי או הציבורי וכן הלאה. כמובן שיחצן צריך להקפיד על רמת שירות גבוהה, הופעה מרשימה וייצוגית וכן הלאה, על מנת לקדם את האינטרסים של לקוחותיו בצורה האידיאלית.

התמחות

מן הסתם אין מסלול לימודים אקדמי של לימודי יחצנות, ישנם תחומי לימוד רבים אשר נוגעים לתחום וכן קורסים מקצועיים שהם כבר כן ספציפיים ורלבנטיים לעבודת היחצן. אנשים שעובדים בתחום הם בוגרי לימודי תקשורת, מנהל עסקים, מדעי המדינה, משפטים, סוציולוגיה. למעשה כל אדם בעל היכולות הפנימיות הרלבנטיות יכול להיות יחצן מוצלח.

דוגמאות להתמחויות רלבנטיות למי שרוצה להיות יחצן הן:

  • בוגרי מנהל עסקים: התמחות בניהול שיווק תהיה יעילה ביותר לתחום זה.
  • מדעי המדינה: מי שרוצה לעבוד בעיקר בתור יחצן פוליטי-מסחרי (לוביסט) יכול להתמחות במדיניות ציבורית.

כדי להיות יחצן צריך להיות בעל כישורים להעביר מסרים, ליצור אינטראקציות חיוביות עם אנשים וגורמים שונים ולכן כל תחום לימודים או התמחות אשר שמים דגש על דברים מסוג אלו יקדמו את היחצן בשוק העבודה או במקצוע עצמו.

שוק העבודה והשכר

יחצן מתחיל יכול להכניס משכורת של כ-8,000 ש"ח לחודש, המשכורות משתנות בהתאם לתחום העיסוק ובמקרים רבים הם מבוססי תוצאות לצד שכר בסיס – למשל יחצנות לאירועים ומקומות בילוי. במשרדי יחסי הציבור הגדולים ניתן לקבל משכורות מכובדות וככל שמתקדמים בתחום ובתפקידים אפשר להגיע גם למשכורות של עשרות אלפי שקלים בחודש.

יתרונות בשוק

יחצן טוב בהחלט יכול להתקדם מבחינה מקצועית וכלכלית בצורה מהירה ואיכותית. מי שמגיע לעיסוק בתחום, כאשר בידיו תואר אקדמי רלבנטי, בהחלט מגיע עם יתרון לשוק מבחינת היכולות ומבחינת המעסיקים הפוטנציאליים. המציאות כיום בישראל מצריכה יותר ויותר את שירותיהם של משרדי יחסי ציבור – דבר זה נכון לגבי כל התחומים והפעילויות במשק, מהמגזר הציבורי ועד הפרטי – לכן יש ביקוש לעוסקים במקצוע ולאנשים מוכשרים ובעלי יכולות להצליח.