המטרה העיקרית של איש יחסי הציבור היא לגרום לתדמית טובה של אדם או חברה שהם הלקוח שלו. איש יחסי הציבור צריך להציג את הלקוח בפניי העולם בצורה הטובה ביותר, התפקיד של איש יחסי הציבור הוא ביצירת תדמית חיובית ללקוח והגנה עליה גם במקרים של משבר. עולם העסקים של היום הוא עולם תחרותי מאוד, החברות צריכות שיהיה להן יתרון כדי שהן יבלטו מעל פני ההמון, הן צריכות משהו שיגרום להן להיות יותר מושכות ומעניינות גם בעיני הציבור וגם בעיני המדיה. הציבור הם הקונים של המוצר והמדיה היא זאת שאחראית לשווק אותו.
איש יחסי הציבור מספק שירות על ידי כך שהוא עוזר לחברה לתת לציבור ולמדיה הבנה יותר טובה על איך שהחברה או הלקוח פועלים. יחסי הציבור בתוך החברה יכולים להגיע תחת הכותרת של יחסי לקוחות או מידע ציבורי, מחלקות אלו עוזרות ללקוחות אם יש להם בעיות עם החברה, אלו גם המחלקות החשובות ביותר מכיוון שהן בדרך כלל עוזרות לחברה להראות במיטבה. יחסי הציבור גם אמורים לעזור לחברה למצות את מלוא הפוטנציאל שלה, והם מספקים פידבק מהציבור לגביי החברה בעזרת מחקרים הנוגעים לאושרם של הלקוחות בנוגע לחברה ולצרכים שלהם. אנשים רבים חושבים שאנשי יחסי הציבור מסובבים כל דבר, על ידי כך שהם הופכים מצבים רעים ליתרון בעבור החברה, אבל האמת היא שמטרתו העיקרית של איש יחסי הציבור היא להציג את החברה באור חיובי ולא משנה מה קורה.
לימודי יחסי ציבור כוללים בדרך כלל את הקורסים הבאים: מודלים של תקשורת, אסטרטגיה וטקטיקה ביחסי ציבור, בניית מסע יחסי ציבור, אסטרטגיה שיווקית, יחסי ציבור בארגונים פוליטיים, ניהול משברים, כתיבה עיתונאית, בניית תדמית, פרויקט תדמית, כתיבת נאום, יחסי ציבור ותרומה לקהילה, כיצד לשכנע, סגנונות ניהול, אתיקה מקצועית, לשון הרע, מה היא הוצאת דיבה, כללים לפרזנטציה אפקטיבית ועוד.
לימוד יחסי ציבור מתאים לאנשים נמרצים, בעלי יכולות דיבור, התנסחות וכושר שכנוע גבוהים, אשר רוצים לפתח קריירה מאתגרת המשלבת תחומים של פרסום, שיווק ומדיות שונות. הלימודים מתאימים גם לבעלי עסקים וליזמים שרוצים לדעת כיצד לקדם את העסק שלהם.
לעוסקים ביחסי ציבור יש שפה רחבה הכוללת מושגים שונים הקשורים לתחום כגון: טקטיקת יחסי ציבור, יועץ תקשורת, טוקבק, כיסוי תקשורתי, מסיבת עיתונאים, מותג, מיצוב, מוביל דעה, תדמית, ניוזלטר, מסרים תקשורתיים, קמפיין יחסי ציבור, קשרי קהילה ועוד.
אחת המטרות של איש יחסי הציבור היא לגרום ללקוח שלו להפוך למוביל דעה בתחום הפעילות של הלקוח, כלומר לבסס את מעמדה של החברה, או של הלקוח, כמומחים בתחומם אשר יודעים להסביר, להגיב ולתת דעה בנוגע לתחומים הקשורים לעיסוקם.
יועץ תקשורת יכול להיות תפקיד נפרד מתפקידו של איש יחסי הציבור, או כחלק מאותו תפקיד, יועץ התקשורת מייעץ ללקוח שלו כיצד עליו להתנהג מול התקשורת, אילו מסרים עליו להעביר, כיצד לענות על שאלות, כיצד להתנהג במקומות ציבוריים, על אלו נושאים לשים דגש מול התקשורת ועוד.
אחד האמצעים העומדים בפניי איש יחסי הציבור הוא שימוש בניוזלטר. הניוזלטר הוא מעין עיתון חדשות עצמאי שנשלח במייל על בסיס קבוע אל הלקוחות הקיימים, לקוחות פוטנציאלים, שותפים, או גורמים אחרים בעלי עניין משותף עם החברה או הלקוח, תפקידו של הניוזלטר מעבר להפצת חדשות ומאמרים היא למצב את החברה או הלקוח במקום איכותי וגבוה יותר מהחברות המתחרות באותו תחום.
ניתן ללמוד יחסי ציבור במסגרת לימודי תקשורת לתואר ראשון, לימודים אלו מתמקדים בדרך כלל יותר בידע תיאורטי ובהיסטוריה של יחסי ציבור, לימודים אלו אורכים כשלוש שנים. לימודי יחסי ציבור לתעודה אורכים בדרך כלל בין שנה לשנתיים והם נחשבים ללימודים מעשיים יותר המתמקדים באסטרטגיות השונות של איש יחסי הציבור ובנושאים הקשורים לעיתונאות ולמדיות השונות. ישנם גם קורסים קצרים יותר ליחסי ציבור האורכים בין 3 חודשים לחצי שנה.
בוגר המסיים לימודי יחסי ציבור יכול לעבור כאיש יחסי ציבור עצמאי או להשתלב כשכיר בחברת יחסי ציבור, לעבוד במחלקת הדוברות של חברות עסקיות, לעבוד בחברת הפקה, להיות חלק ממשרד ממשלתי, לעבוד בהפקת אירועים, לעבוד כיועץ תקשורת ועוד.
ישנם כישורים מסוימים שאיש יחסי ציבור זקוק להם כדי להשתלב בעולם המאתגר של יחסי הציבור. כישורים אלו כוללים בין השאר יכולת גבוהה של תקשורת עם אנשים, יכולת ניסוח גבוהה בעל פה ובכתב. יכולת טובה לניהול זמנים, אפשרות לנהל מספר משימות מקביל, התמודדות במצבים לחוצים או עם משברים, יצירתיות, כושר אלתור והמון אנרגיה. אם אתה אוהב אדם, בעל יכולת להשפיע ואתה רוצה להיות במרכז העניינים, לימודי יחסי ציבור הם בהחלט התשובה שלך.