להיות איש ציבור

בעל המקצוע

להיות איש ציבור זוהי עבודה, ולא משנה באיזה תחום, אשר מביאה עימה אחריות שאין במגזרים אחרים, זוהי עבודה שנועדה, בבסיסה ומהותה, לשרת את הציבור ולקדם אינטרסים של הציבור או המדינה. איש ציבור ממש אינו חייב להיות פוליטיקאי ברמה הבסיסית שאנו חושבים עליה לגבי המונח פוליטיקאי, איש ציבור צריך להיות בעל מקצוע שמבין את התנהלות גורמי המגזר הציבורי ומבין כיצד לפעול בתוכם בצורה יעילה, עליו להיות בעל השכלה או הכשרה מקצועית שרלבנטית למהות תפקידו הספציפי.

איש ציבור חייב לפעול כל העת בתשומת לב רבה יותר מכל מגזר אחר, לאופן התנהלותו ולכך שהוא מקדם את האינטרסים של התפקיד בו הוא מכהן ושל הציבור שאותו הוא מייצג. כמובן שביתר שאת אם מדובר על תפקיד שאליו הוא נבחר ישירות על ידי הציבור, אך גם במינויים רגילים בתוך המגזר הציבורי. אין ספק כי איש ציבור אשר במהלך הכשרתו למד באופן אקדמי תחום רלבנטי כלשהו מחזיק ביתרון, למשל בוגרי מדעי המדינה, לימודי ממשל, מינהל ומדיניות ציבורית, משפטים, כלכלה וכו'.

איך נראה יום עבודה

המגזר הציבורי הוא עצום וכולל מאות אלפי מועסקים במגוון תפקידים ותחומים, החל מראש הממשלה, ח"כים וראשי עירייה, או מועצות ועד אחרון הפקידים במחלקות ציבוריות שונות. אך אם אנו בוחנים את התפקידים הבכירים יותר של אנשי ציבור, תפקידים מנהלתיים בכירים או תפקידים שמצריכים בחירה בהליך דמוקרטי כלשהו, אז שגרת יום העבודה היא לרוב דינמית מאוד, כוללת מגע עם אנשים רבים בשטח ובמשרד, איש ציבור צריך להיות נוכח ופעיל במסגרת ישיבות ודיונים רבים ובאופן כללי מדובר על רשת של תפקידים בעלי אחריות כבדה, לעיתים התפקידים מלחיצים, אך הם בעיקר מתגמלים בכמה רמות של עשייה ואפשרות להשפיע.

התמחות

שוב, בגלל מגוון התפקידים שאיש ציבור יכול לבצע אי אפשר לדבר באופן ממש ספציפי על התמחות, אך באופן כללי על מנת להתחיל לעבוד בתור איש ציבור אין צורך בתקופת התמחות ברוב המקרים, אלא אם מדובר כמובן על תחום שמצריך בכל מקרה התמחות כמו משפטים וכדומה. ישנם תפקידים שידרשו ניסיון או מעין תקופת סטאז' אם המועמדים הם בוגרים טריים של מסלולי לימודי שונים. מבחינת התמחות בלימודים עצמם, יש מסלולים שבהם יש התמחות ויש מסלולים שבהם אין בה צורך הכל בהתאם למסלול הנבחר ולמוסד הלימודים. אפשר למשל ללמוד במסלול מדעי המדינה עם התמחות במדיניות ציבורית או לחלופין במסלול מינהל ומדיניות ציבורית שאינו מחייב התמחות.

שוק העבודה והשכר

מבחינת השתלבות בעבודה לבוגרי מסלולי לימודים בעלי נגיעה למגזר הציבורי, קיימות אפשרויות רבות. אפשר להשתלב בעבודה בשלטון המקומי, בעיריות, מועצות אזוריות ומקומיות, משרדי ממשלה שונים או אגפים שונים של מוסדות השלטון, ניתן להשתלב בעבודה בחברות ממשלתיות שונות או בכנסת במחלקות או בעבודה ישירה מול ח"כ או שר.

רמות השכר משתנות מאוד בהתאם לתפקידים לרמות האחריות ולוותק במגזר הציבורי. ח"כים למשל משתכרים כ-34,000 ש"ח לחודש + תוספות שונות. שכרם של אישי ציבור ברשויות מקומיות יהיה לרוב מעט נמוך יותר. באופן כללי בתפקידים ציבוריים זוטרים רמות השכר אינן גבוהות במיוחד אך הן נחשבות סבירות בהחלט וככל שמתקדמים השכר עולה בהתאם וכך גם התנאים. רבים מאנשי הציבור הידועים, בעלי התפקידים הבכירים, החלו את עבודתם כראשי תנועת נוער, ראשי ערים, ראשי מועצות וכדומה ומשם התקדמו לכיוון תפקידים בכירים יותר בממשל.

יתרונות בשוק

המגזר הציבורי אינו שוק עבודה או שוק כלכלי רגיל, אך מפאת גודלו אפשר להתייחס אליו כך. מבחינת יתרונות בשוק העבודה לאנשי ציבור – ככל שהשכלתו של המועמד טובה ורלבנטית יותר כך הוא מחזיק ביתרון על פני מועמדים אחרים, אך מעבר להשכלה אקדמית בתחום יש לצבור גם ניסיון (וקשרים, אין מה לעשות…). לבוגרי מדעי המדינה או מינהל ומדיניות ציבורית יש יתרון ברור בתפקידים רבים בזכות ההשכלה הספציפית לתחומי השלטון והעבודה הציבורית. להצלחה בתפקיד בכיר של איש הציבור, תזדקקו גם לכושר מנהיגות, כריזמה ויחסי אנוש מעולים.

קבל מידע על לימודי ממשל
מלא פרטים לקבלת מידע חינם וללא התחייבות!
בחר מוסדות לימוד
יש לסמן מוסדות לימוד בהתאם למקום מגוריך

אנו מכבדים את פרטיותך | בכפוף לתקנון האתר

קבל מידע על לימודי ממשל
מלא פרטים לקבלת מידע מנציג טלפוני חינם וללא התחייבות!
בחר מוסדות לימוד

אנו מכבדים את פרטיותך | בכפוף לתקנון האתר