סטטיסטיקה היא תחום ידע הנע בין מתמטיקה למדע שמטרתו לנתח נתונים כמותיים, לאפיין אותם ולנסות להוציא מסקנות כלליות מהנתונים החלקיים. הסטטיסטיקה נשענת על עקרונות ההסתברות, תורה שמנתחת את הסיכויים להתרחשות אירועים מסוימים, ושני התחומים הללו שלובים זה בזה ולרוב נלמדים ביחד.
עיקרון חשוב של הסטטיסטיקה היא שניתן להסיק מסקנות כלליות לגבי קבוצות שנמצאות בתנאים של אי-ודאות, כלומר מתוך התנהגות של חלק מסוים מהפרטים של הקבוצה, אפשר להסיק לגבי התנהגות הקבוצה כולה. כך למשל, אפשר להסיק את הגובה הממוצע של קבוצת הילדים הכללית בגיל מסוים, לפי מדידה של כמות ילדים מסוימת – אין צורך למדוד את כל הילדים בקבוצת גיל זו כדי להגיע לגובה הממוצע.
הסטטיסטיקה היא תחום כללי ביותר, שמיושם בתחומי מחקר שונים ומגוונים כמו מדעי הטבע, מדעי החברה, כלכלה, רפואה וטכנולוגיה. לפיכך היא מהווה חלק חשוב בלימודים אקדמאים רבים כגון פסיכולוגיה, תקשורת, ביולוגיה, מדע המדינה, פיזיקה, הנדסה ועוד. בכל תחום הסטטיסטיקה מאפשרת לתאר את המצב הקיים, להסיק מסקנות לגבי מגמות מתוך נתונים חלקיים ולגלות שינויים לאורך השנים.
לימודי סטטיסטיקה הם לימודים ריאליים בעיקרם, הכוללים קורסים במתמטיקה, בהסתברות ובעקרונות הסטטיסטיים. העיסוק בסטטיסטיקה מתאים לאנשים עם ראש ריאלי, שיודעים להתמודד עם בעיות כמותיות, להבין רעיונות מופשטים ומעוניינים לעסוק במחקר בתחום זה.
תחום זה עוסק בהצגה של התנהגות נתונים שונים, על מנת לתאר את המצב הקיים. הסטטיסטיקה התיאורית עוסקת בפיתוח ומחקר של שיטות הצגת נתונים שונות, וניתוח הנתונים לפי מדדים שונים כמו ממוצע, חציון, אחוזון, ציון תקן ושכיח.
סטטיסטיקה היסקית עוסקת בניסיון להגיע למסקנות שמאפיינות את כלל הקבוצה לפי התנהגות של מדגם של נתונים, כמו גם לחזות התנהגות עתידית ושינויים אפשריים. תחום זה משתמש במודלים סטטיסטיים שונים כדי לגזור מתוך הנתונים נוסחא שתביא לניבוי טוב של מגמות עתידיות, כמו גם במבחנים שונים כדי לבדוק הנחות שונות על התנהגות הנתונים.
הסתברות היא ענף במתמטיקה שמטרתו לנתח את הסיכויים של אירועים שונים במצבים בהם ישנה אי-ודאות לגבי ההתרחשות העתידית. הדוגמא הקלאסית לכך היא הטלת מטבע: ישנן שתי אפשרויות לתוצאה של הטלת מטבע ולשתיהן סיכויים שווים, על כן הסיכוי שהמטבע ייפול על כל צד הוא 50%.
חקר הביצועים הוא תחום חדש יחסית בסטטיסטיקה אשר התפתח באמצע המאה ה-20. זהו תחום שעוסק במשאבים ועיקרו להביא לניצול אופטימאלי של המשאבים הקיימים, על ידי יישום של שיטות מדעיות. שיטות אלו כוללות יישום של מודלים מתמטיים או סימולציות כדי לדמות את המקרה ולמצוא פתרון שיוכל להיות מיושם במציאות. תחום זה קרוב לתחום הלוגיסטיקה.
שיטות מחקר כמותיות מתבססות על הנחה מרכזית שניתן להבין תופעות על ידי איסוף נתונים וניתוח ההתנהגות שלהם והקשרים שנוצרים בניהם. מכיוון ששיטות אלו מתבססות על איסוף נתונים מתוך תופעות אמיתיות שמתרחשות במציאות, הן נמצאות בשימוש רב במדעי החברה כמו פסיכולוגיה, תקשורת, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. המחקר נעשה על ידי זיהוי היחסים בין הנתונים, בדיקת אמיתותן של תיאוריות ופיתוח של תיאוריות על סמך הניתוח של התנהגות הנתונים.
לימודי סטטיסטיקה באוניברסיטאות הם לימודים לתואר ראשון הנמשכים שלוש שנים. הלימודים נעשים במסגרת חד-חוגית או דו-חוגית, כאשר לעיתים לימודי הסטטיסטיקה מוצעים כחלק מלימודים לתואר במתמטיקה שימושית. תואר שני נמשך כשנתיים, ואפשר ללמוד אותו במוסדות כמו בר אילן או הטכניון.
היתרון המשמעותי של לימודים בתחום זה הוא שסטטיסטיקה היא כלי שמשמש למחקר בתחומים רבים בעולם האמיתי, על כן אפשרויות התעסוקה הן רבות ומגוונות: עבודה במחקר סטטיסטי במכוני מחקר שונים, עבודה בשוק ההון ובניתוח מגמות כלכליות, עבודה בחקר מדעי הטבע, הסביבה או מדעי החברה, עבודה במחקר בחברות היי-טק, עבודה במכוני סקרים, מחקר אקדמאי במכוני המחקר ומעבדות ייעוץ לסטטיסטיקה מטעם האוניברסיטאות ועוד.
הסטטיסטיקה היא כלי בסיסי בתחומים רבים ומגוונים, מכיוון שהיא מאפשרת להסיק מסקנות כלליות לגבי התנהגות הקבוצה הגדולה מתוך נתונים מעטים. דבר זה עוזר למחקר בתחום עצמו, אך גם כדי לזהות מגמות נוכחיות ולנסות לחזות שינויים אפשריים. בואו לגלות עוד על תחום מרתק זה או להתייעץ חינם בנוגע ללימודי סטטיסטיקה.