בישראל ניתן להיות מורה לחינוך מיוחד לאחר לימודים לתואר ראשון באוניברסיטאות או במכללות הרבות בפריסה ארצית, רובן מכללות לחינוך באופן טבעי. על מנת להפוך למורה לחינוך מיוחד יש לעבור מסלול הכשרה שנמשך 3-4 שנים וכולל כאמור לימודים לתעודת הוראה.
יום העבודה של מורה לחינוך מיוחד דומה במהותו ליום עבודה של מורה כללי, אך במקרים רבים התחום מפגיש את המורה עם מקרים קשים יותר וכולל עבודה פרטנית מול כל תלמיד. יום העבודה יכול להתקיים מול כיתה של תלמידים בעלי לקויות למידה או קשיים שונים המשפיעים על לימודיהם, באופן פרטני של "אחד על אחד" עם תלמיד או בכיתה משולבת שבה לומדים תלמידים "רגילים" ותלמידים שזקוקים לליווי ועזרה צמודים יותר. במסגרת העבודה מורות לחינוך מיוחד צריכות ללמד את התלמידים בשיטות של הוראה מתקנת כיצד להתמודד עם קושי או נכות מסוימת, לחשוב על שיטות יצירתיות ומקצועיות להעברת מסרים ושיפור יכולות. במקרים רבים יש לעבוד על נושא הביטחון העצמי של התלמידים ולצד טכניקות חינוכיות גם לתרום להעצמה אישית שלהם.
כמו עבודות הוראה רבות, העבודה היומיומית עשויה להיות מתישה מבחינה רגשית לעיתים, אך במקרה של חינוך מיוחד, כאשר התלמידים מצליחים להתגבר על קשיים ומכשולים אז התפקיד מקבל משמעות אמיתית והעבודה מתגמלת מאוד.
במסגרת לימודי חינוך מיוחד, יש ברוב המוסדות צורך לבחור התמחות ספציפית מעבר ללימודים כלליים של התחום. בחירת לימודי ההתמחות נעשית לרוב בשלבים הסופיים של התואר, בשנה ג' מתוך 4 בדר"כ. ההתמחות מאפשרת לבוגרים להתמקד בתחום ספציפי מתוך העולם המקיף של לקויות למידה וקשיים שונים. מעבר להתמחות ספציפית בטווח גילאים מסוים (טווח גילאים לגבי תעודת ההוראה, או לגבי לימודי החינוך המיוחד באופן כללי), חלק מתחומי ההתמחות הנפוצים ללימודי חינוך מיוחד הם:
בוגרי חינוך מיוחד משתלבים כמובן בעיקר במערכת החינוך במסגרת גנים, בתי ספר יסודיים ועל-יסודיים. מעבר לכך העוסקים בתחום יכולים לעבוד במסגרת של עמותות שונות, ארגונים פרטיים המציעים שיעורי עזר, טיפולים מיוחדים או שירותי למידה למיניהם, גורמים העובדים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים וארגונים העוסקים בעבודה חינוכית-חברתית.
מבחינת שכר, כמו בכול תחום ההוראה, לא מדובר על תחום שמתעשרים ממנו או מכניסים משכורת עתק. מורים בעלי וותק מגיעים לרמות משכורת מכובדות, אך מורים ומורות מתחילים, או צעירים יותר מקבלים משכורות נמוכות עד ממוצעות. תחום החינוך המיוחד הוא פרטני ונפרד מהחינוך הכללי מבחינת ההתמקצעות וכדומה ולכן בהחלט ישנם תפקידים שמציעים רמות שכר גבוהות יותר, וכמו כן יש לזכור כי מדינת ישראל מקדמת רפורמות במערכת החינוך שחלק משמעותי בהן הוא העלאת המשכורות למורים. רמות השכר ההתחלתיות שקיימות אצל מורות רבות הן 4,800-6,000 ש"ח ולאחר לימודי תואר שני ועבודה בתפקידים בכירים יותר רמות השכר עולות ויכולות להגיע לרמות של כ-15,000 ש"ח.
לימודי חינוך מיוחד מהווים יתרון בשוק כי התחום מאוד מתפתח, מערכת החינוך מקצה יותר משאבים לתחום זה וקיימים ארגונים שונים ורבים שעוסקים בו. לכן בוגרי ובוגרות חינוך מיוחד יוכלו להשתלב בשוק העבודה יחסית בקלות ובמהירות, מכיוון שהמערכת בהחלט צמאה לאנשי מקצוע טובים. לימודים ועיסוק בתחום מציעים יתרון בכך שהתחום מאפשר להשפיע לטובה על חייהם של ילדים ולהעלות אותם על דרך המלך להצלחה וחיים מלאים יותר.