גננת היא בעלת מקצוע אשר עוסקת בתחום שאין הרבה חשובים ממנו, חינוך, הפעלה ושמירה על ילדים בגיל הרך – בין התקופות החשובות בהתפתחותו של אדם. אין ספק שמדובר על תחום עיסוק עם שליחות ומשמעות עמוקות, תחום שלעיתים יכול להיות קשה פיזית ונפשית, אך גם מתגמל ומעשיר מבחינות כה רבות. גננת בישראל יכולה להיות בעלת מקצוע עם הכשרה אקדמית מקיפה בתחום, תואר B.Ed למשל שמשלב תואר בחינוך עם תעודת הוראה לגיל הרך וגננת יכולה גם להיות אשת מקצוע בעלת הכשרה לא אקדמית, אלא במתכונת של לימודי תעודה, כמובן שישנן גננות ללא הכשרה, שפשוט עובדות במקצוע מאז ומעולם, אך גננות ממין זה פוחתות עם השנים עקב שינויים והתפתחות המקצוע.
גננת צריכה להיות בעלת ראיה חינוכית מקיפה, אחריות רבה מאוד, יכולת לעמוד בלחצים, יכולת התמדה ומוטיבציה להשפיע ולתרום, ובעלת שלל איכויות ויכולות רלבנטיות למקצוע קשה, מעשיר, מתגמל וחשוב זה.
אין ספק שיום עבודתה של גננת אינו דומה לרוב המקצועות בשוק, יום העבודה דינמי ועמוס מאוד, אין הרבה זמן לשבת באופן עקרוני וזו לא עבודה רגועה. עם זאת, יום העבודה משתנה מאוד ומהנה, העבודה כוללת כמובן אינטראקציה קבועה עם ילדי הגן. גננת צריכה להכין מראש ולנהל הפעלות שונות לילדים על פי גילם, ועליה לחשוב כל הזמן על עוד דברים שיעשירו את החוויה ואת השהות בגן עבורם. יום העבודה של גננת בהחלט כולל התמודדות עם תופעות משמעת, התנהגות ושאר תופעות שמאפיינות את הגיל הרך על הגילאים וההבדלים הרבים שבו.
מהות יום העבודה נקבעת רבות גם בהתאם לסביבת הגן, גן בלב עיר ואזור סואן יקיים בעיקר פעילויות בשטח הגן ואילו בגן בסביבה כפרית או פתוחה יותר, גננות יכולות לנהל פעילויות רבות בחוץ ולהעשיר את עולמם של הילדים בצורות שונות. כמובן שיש השפעה על התכנים ועבודת הגננת למסגרת החינוכית עצמה ולאיזה "זרם" היא משתייכת – פרטי, ממשלתי, מסגרות חינוכיות ספציפיות וכדומה.
במסלול לימודי גננות שכולל תואר אקדמי בחינוך ותעודת הוראה, ההתמחות היא לרוב בלימודי גיל הרך, באופן טבעי. חלק מהמוסדות כוללים לימודים במתכונת דו-חוגית שכוללת התמחות בגיל הרך, לצד התמחות חינוכית אחרת או כללית, יש מוסדות אקדמיים שבהם לימודי גננות אינם כוללים התמחות ספציפית אלא הם מוגדרים לימודי גיל הרך.
מבחינת לימודי תעודה לגננות, מסלולים אלו הם מסלולי התמחות בפני עצמם כי הם נחלקים לגילאים שונים. מישהי אשר לומדת להיות גננת בקורס צריכה לבחור מראש טווח גילאים להתמחות – למשל 0-2, 4-6 וכדומה. בלימודי תעודה אלו הדגש הוא על הגילאים הרלבנטיים והם כמובן קצרים יותר ופחות מקיפים.
שוק העבודה של בוגרות מסלולי גננות הוא דבר שתמיד קיים ויש בו ביקוש. הרי ילדים תמיד נולדים והמערכות החינוכיות השונות בהחלט מחפשות נשות מקצוע טובות וזמינות. בוגרת מסלול גננות תוכל להשתלב בעבודה חינוכית כלשהי ללא קשיים רבים ברוב אזורי הארץ, כמובן שגננות מוסמכות יכולות לפתוח גנים פרטיים, או לנהל מעונות יום למיניהם. אין ספק כי גננת בעלת הכשרה אקדמית תמצא עבודות מתקדמות יותר ברוב המקרים, גם מבחינת האחריות והעניין המקצועי וגם מבחינת רמות השכר.
השכר של גננת אינו גבוה ובהחלט מדובר על עניין בעייתי כי אין הקבלה בין חשיבות עבודתן של הגננות לבין המשכורות אותן הן מרוויחות. המשכורת של גננת משתנה מאוד בהתאם לתפקידה ולמסגרת החינוכית בה היא מועסקת, אך באופן כללי לא מדובר על משכורות עתק אלא על רמות שכר שנעות סביב 3,500-8,000 ש"ח לחודש, כאשר גננת מוסמכת ומובילה תרוויח יותר אך רמות השכר העליונות שצוינו הן יחסית נדירות. שכרן של גננות אינו גבוה גם בגלל היעדר תקציבים וגם כי זהו תחום עדין מאוד שבו כל עלייה במשכורות תוביל לעלייה משמעותית במחירים עבור ההורים.