האימפריה הרומית הייתה אחת האימפריות הידועות בהיסטוריה של העולם, אם לא הידועה שבהן. במה נמדד כוחה? בצבא הקיסר האדיר? בשטחי האימפריה שהקיפו חלקים נרחבים ממפת העולם הידועה לבני האדם בתקופתה? גם, בוודאי. אבל אחד מסמליה של האימפריה, שאת שרידיהם אנחנו רואים עד היום סביבנו בארץ, הם האקוודוקטים, אמות המים, שבנו "מהנדסי המים" הרומיים לפני יותר מאלפיים שנים, המהווים סמל ליכולתה של האימפריה לקיים חיים במקומות מרוחקים, ולהוביל מים על פני קילומטרים רבים. כיוון שבלי מים, כידוע – אין חיים. מוצלחים כל כך היו האקוודוקטים של הרומאים, שחלק מאמות המים שבנו עדיין מספקות מים לעיר רומא של ימינו.
המים, כך אומרים לנו זמן רב, מכסים שני שלישים משטח הפנים של כדור הארץ, ולכן הינם אחת המולקולות הנפוצות ביותר על פני הכדור. עם זאת, אוכלוסיית העולם הולכת ומתרבה בקצב גובר והולך, והדבר מוביל לצורך בתשתיות שיוכלו להוביל ולספק מים לכל הנזקקים להם. כבר היום, טוענות סטטיסטיקות מסוימות, לשני מיליארד בני אדם בעולם אין אספקה סדירה של מים ראויים לשתיה, ועם הזמן יהפכו המים למשאב חיוני, ממש כפי שהיה הנפט.
יותר ויותר מתחוור בשנים האחרונות שהולכת מים, בניית תשתיות מים וידע באשר לשימוש יעיל ונבון במשאב היקר הזה – כל אלה דורשים התמחות וידע, ממש כמו עם כל משאב אחר על פני כדור הארץ. זהו בדיוק תפקידם של מהנדסי המים, המהווים כוח אדם מיומן ובעל ידע בבניית תשתיות מים לסוגיהן השונים – סכרים, צינורות, נמלים ומתקנים להתפלת מים וכיבוי אש. בנוסף, אלה הם האנשים שלהם ידע בביוטכנולוגיה וכימיה של מים, בהנדסת סביבה ועוד תחומים נוספים אותם הם רותמים יחד לצורך תכנון נכון של תשתיות המים ולשימוש יעיל ומושכל בהן.
לימודי הנדסת המים נועדו לספק לתלמיד בסיס נרחב במקצועות היסוד המדעיים כמו גם מקצועות יסוד מתחום ההנדסה האזרחית. לאחר הנחת הבסיס ההנדסי והמדעי, יפנו התלמידים לעיסוק בסוגיות ספציפיות הקשורות לעולם המים ותשתיות המים: מערכות אספקת מים, טיפול בשפכים, מערכות אגירה, הנדסה ימית, תכנון מקורות מים וניצולם היעיל ועוד. כמו כן, התלמידים יתרגלו אפיוני מים בשיטות ניתוח שונות במגוון מעבדות מתקדמות העומדות לרשותם המתמחות בהידרוליקה, מיקרוביולוגיה וביוטכנולוגיה של מים ועוד.
כמו שאר תחומי ההנדסה, תחום הנדסת המים מתאים בראש ובראשונה לאנשים בעלי נטיות ריאליות-מדעיות, אולם על מהנדסי המים להיות בעלי מוטיבציה, יכולת ראייה וניתוח רחבות ויכולת הובלה בעבודה צוות כמו גם עבודה תחת לחץ. מאפיין חשוב נוסף הוא יצירתיות, שכן הבעיות עימן מתמודדים מהנדסי המים הינן מורכבות, ומצריכות יכולת חשיבה "מחוץ לקופסא".
לימודי התואר הראשון בהנדסת המים אורכים ארבע שנים. חלק מהמוסדות מציעים לימודי הנדסת מים אולם לקראת תעודת הנדסאי ולא תואר מהנדס, ולכן אורך לימודים אלה הוא שנתיים.
מהנדסי מים דרושים במגוון רחב של מקומות תעסוקה במשק, ולא רק בחברת "מקורות" – על אף שגם זו אחת מהאופציות התעסוקתיות העומדות בפני המהנדסים הטריים. בנוסף על משרות במסגרת משק המים המובהק, ניתן למצוא מהנדסי מים המועסקים במסגרת שירות המדינה: משרדי ממשלה שונים מעסיקים מהנדסי מים במסגרת תכנון, ניהול ופיקוח פרויקטים שונים. בין משרדים אלה ניתן למצוא, למשל, את משרד הבריאות, משרד החקלאות ומשרד התשתיות. אפשרות נוספת היא במסגרת מסגרות השלטון המקומי, במפעלים עירוניים או אזוריים. כמו כן, יכולים המהנדסים להשתלב בחברות פרטיות העוסקות בייעוץ ותכנון תשתיות מים, התפלת מי ים ועוד.
לא רק המים עצמם הופכים להיות משאב מבוקש ונדרש בשנים האחרונות – במקביל הופכים גם מהנדסי המים בארץ למשאב נדיר בעצמם. כבר כיום מורגש חוסר משמעותי במהנדסי מים מיומנים ומקצועיים ברחבי הארץ, והחשש הוא שבתוך עשור המחסור יהפוך להיות אקוטי – מסיבה זו הוחלט על תכנית חומש להכשרת כוח אדם איכותי בתחום.
בתום לימודיו בבית הספר החקלאי "כדורי" קיבל יצחק רבין הצעיר מלגת לימודים והתעתד ללמוד הנדסת מים באוניברסיטת "ברקלי" בקליפורניה. הוא האמין שבאזור המזרח התיכון, הנדסת מים היא מקצוע חשוב. אלא שלגורל היו תכניות אחרות עבורו, והוא נקרא לשורות הפלמ"ח. רבין בחר לעמוד בחזית מאבקים צבאיים ומדיניים, אולם השנים האחרונות מלמדות שתחום המשאבים הטבעיים והסביבה הינו חזית לא פשוטה בפני עצמה: תחומי הנדסת הסביבה, והנדסת המים כתחום מוביל במסגרתם, מהווים תחום חשוב, אם לא קריטי – כבר לא רק במזרח התיכון, כי אם בעולם כולו.