תואר שני במוסיקה

תואר שני במוסיקה על קצה המזלג

משך הלימודי
משך הלימודים

שנתיים.

מסלול
חד חוגי / דו חוגי

חד חוגי.

מיומנויות
מיומנויות נדרשות

מיומנויות מוסיקליות ברמה גבוהה ביותר.

התמחות
התמחות / סטאז בסיום התואר

ללא סטאז'.

קבלה ללימודים
קבלה ללימודים

תואר
למסלול מחקרי – ציון 85 לפחות בלימודי התואר הראשון; למסלול לא מחקרי – ציון 80 לפחות בתואר הראשון.

השקעה
השקעה בלימודים

תואר
השתתפות בשיעורים, סדנאות, סמינרים ופעילויות מוסיקליות שונות. ביצוע רסיטלים כחלק מדרישות הזכאות לתואר.

סביבת הלמידה
סביבת הלמידה ואופן הבחינות

למידה תיאורטית ובעיקר מעשית.

מורה נבוכים למוסיקה

תואר שני במוסיקה
צילום: Jazmin Million

מטרתם של לימודי התואר השני במוסיקה הינם להכשיר מוסיקאים בתחומים השונים של העיסוק המוסיקלי, החל בנגינה ושירה וכלה בהלחנה וניצוח. חשיבות מיוחדת ניתנת גם לתחום המחקר העיוני של עולם המוסיקה.

לימודי תואר השני במוסיקה אורכים שנתיים ומתקיימים במספר מגמות ומסלולים, כאשר החלוקה המרכזית הינה בין לימודים במגמות מעשיות לביצוע מוסיקלי בהיבטיו השונים – שירה, נגינה, הלחנה או ניצוח – ומגמה עיונית אשר מתמקדת במוסיקולוגיה. בשתי המגמות ניתן ללמוד לתואר מחקרי הכולל עבודת גמר (תזה) כמו גם במסלול ללא תזה. בנוסף, קיימת גם תכנית מיוחדת אשר מקנה בסיום הלימודים "תעודת אמן", והיא מיועדת לאלו המעוניינים בדגש מעשי יותר בלימודיהם. כמו כן, חלק מהתכניות מציעות מסלולים מיוחדים בתחום החינוך המוסיקלי וכאלה המיועדים למי שהינם בוגרי לימודי תראפיה באמצעות מוסיקה.

חלוקה רווחת נוספת הנהוגה במסגרת לימודי התואר השני במוסיקה היא חלוקה בין התמקדות במוסיקה המערבית ומוסיקה שאיננה מערבית – לעיתים בדגש על מסורות מוסיקליות שבעל פה, מוסיקה יהודית, מוסיקה מזרח-תיכונית ואפריקאית. הנושאים הנלמדים במסגרת לימודי התואר השני במוסיקה מותאמים, כמובן, למגמות ההתמחות השונות, אולם חלק מנושאי הלימוד הינם משותפים לכלל המגמות, ובהם: נושא וואריאציות, תקופת הבארוק ומוסיקת הבארוק, מוסיקה מינימאלית, האופרה, ניתוח רפרטואר תזמורתי, קולות נשיים במוסיקה ועוד. בנוסף ילמדו הסטודנטים גם שפה זרה שנייה עד לרמת "מתקדמים", כפי שנדרש בחלק מן התכניות ללימודי התואר השני במוסיקה. הן במסלול המחקרי והן במסלול העיוני נדרשים התלמידים לבצע רסיטלים פומביים מלאים כחלק מדרישות הזכאות לתואר השני.

קהל היעד ללימודי תואר שני במוסיקה

המסלול המחקרי מתאים למי שמעוניינים להמשיך לתואר שלישי. המסלול הלא מחקרי מתאים למי שיהיו מעוניינים לעסוק בתחומי הוראה וחינוך מוסיקליים למיניהם, ולהשתלב בפעילות מוסיקלית כללית בתחומי הביצוע, ההפקה או העיתונות המוסיקלית.

המועמדים למסלולים השונים ללימודי תואר שני במוסיקה צריכים להיות בעלי תואר ראשון בתחום; לא יתקבלו מועמדים שאינם בעלי רקע אקדמי בלימודי מוסיקה. לאלה המבקשים להתמחות במסגרת לימודי התואר השני בתחום שונה מזה שבו התמחו במהלך לימודי התואר הראשון במוסיקה יתאפשר בחלק מהמקרים לשנות התמחות, בכפוף ללימודי השלמה. רוב מוסדות הלימוד דורשים ממוצע של 80-85 בתואר הראשון ועיקר ההבדל הוא בין הרשמה למסלול מחקרי והרשמה למסלול עיוני, ללא כתיבת תזה. כמו כן, לרוב יתבקשו המועמדים לעבור ראיון אישי בפני ועדת קבלה.

אפשרויות התפתחות לאחר תואר שני במוסיקה

לימודי התואר השני במוסיקה מאפשרים לבוגרים מגוון אופציות, הנגזרות באופן טבעי מהמסלולים בהם למדו: בוגרי המסלול המחקרי יוכלו להמשיך ללימודי תואר שלישי בעוד שבוגרי המסלול הלא מחקרי יפנו לרוב לתחומי ההוראה והחינוך המוסיקליים למיניהם, כמו גם להשתלבות בפעילות מוסיקלית כללית בתחומי הביצוע, ההפקה או העיתונות המוסיקלית.

להצטרף לדור העתיד של המוסיקאים המובילים בישראל

לימודי התואר השני במוסיקה נועדו לבעלי הידע והיכולות המוסיקליות במגוון רחב של תחומים והיבטים, אשר מעוניינים להעמיק ולשייף את ידיעותיהם, מיומנויותיהם וכישוריהם על מנת שיוכלו לעמוד בשורה הראשונה של המבצעים, המלחינים והמנצחים בישראל.

על המעוניינים בלימודים ובקריירה מוסיקלית לזכור כי מדובר בלימודים ועיסוק תובעניים רגשית, ועליהם לזכור כי המדובר בתחום שלא בהכרח מספק ביטחון כלכלי יציב וסולידי. עם זאת, למי שהיצירה המוסיקלית היא חלק מבשרו, והיא מהווה עבורו אמצעי ביטוי טבעי ממש כמו דיבור ומגע – אין אפשרות לחמוק מהעיסוק האמנותי, על כל הקשיים המובנים בו, ולימודי התואר השני הינם פתח להתמקצעות והתמחות מוסיקלית מן המעלה הראשונה.