להיות מוזיקאי

בעל המקצוע

מוזיקאי הוא בעל מקצוע אשר עוסק בתחום כל כך רב גוני ובעל השפעה עמוקה על חייהם של אנשים. מוזיקאי צריך להיות בעל מקצוע שכמובן יודע לנגן על כלי או כלים מסוימים ,אך מעבר לכך עליו להיות מסוגל להביא משהו מעצמו לכל שיר ויצירה אותה הוא מנגן על מנת להצליח ולהיות ברמה הגבוהה ביותר. מוזיקאי מקצועי יכול להתמקד רק בנגינה עבור יוצרים אחרים, להיות יוצר ומלחין בפני עצמו, נגן מקצועי בתזמורות, מפיק או מעבד מוזיקלי להפקות שונות ועוד שלל תפקידים. כמו בתחומי אמנות רבים אחרים, עולם המוזיקה מגוון מאוד וכולל עושר אין סופי של סגנונות וגישות, לרוב כל מוזיקאי מוצא את הסגנון האהוב עליו ושבו הוא מתמחה, בין אם מדובר על נגינת מוזיקה קלאסית בקונצרטים, או נגינה פרועה על הגיטרה בהופעות רוק. כמובן שישנם תחומים מוזיקליים פופולאריים יותר ופחות, בקרב מוזיקאים ובקרב הציבור והאפשרויות נקבעות על פי הסגנון ומידת השמעתו/שמיעתו בציבור.

מוזיקאי מקצועי יכול להיות בעל השכלה רשמית במוזיקה ובהחלט ישנם מקרים בהם מוזיקאים מצליחים עשו זאת ללא השכלה ספציפית בתחום – למרות שאין ספק כי קבלת הכשרה מוזיקלית מקצועית הופכת את בעל המקצוע למומחה ובעל יכולות טובות יותר מעבר לכישרון הבסיסי שאותו אי אפשר ללמד וליצור. בישראל יש מסלולי לימודי מוזיקה לתואר ראשון ולתארים אקדמיים מתקדמים, ומסלולי לימוד מקיפים ומקצועיים על מוזיקה שאינם מקנים תואר אקדמי וקורסים ספציפיים על כלים או היבטים שונים בעולם המוזיקה.

איך נראה יום עבודה

יום העבודה של מוזיקאי מקצועי נקבע כמובן על פי מהות המוזיקה אותה הוא מנגן ויוצר והסגנונות השונים. עבודתו של מוזיקאי קלאסי בתזמורת שונה מהותית ממוזיקאי מקצועי שמנגן בהרכבי מוזיקה פופולארית (רוק, פופ, ים-תיכוני וכדומה). באופן כללי עבודתו של מוזיקאי אינה תמיד זוהרת כפי שניתן לדמיין, העבודה מורכבת מחזרות רבות, אימוני נגינה אפילו לאחר שנים של עבודה בתחום, עבודה סיזיפית ומורכבת על עיבודים מוזיקליים, תזמור, וכדומה. שיא העבודה של מוזיקאים הוא כמובן הופעה מול קהל, אך על מנת להגיע לרגע השיא הזה ולספק תוצאה איכותית יש הרבה עבודה קשה מאחורי הקלעים.

מבחינת הפקה והקלטות באולפנים, עבודת המוזיקאי יכולה להיות ברמה הכי יצירתית וזורמת ועד עבודה איטית ושחוזרת על עצמה בנגינה של אותו קטע אין ספור פעמים, עד שהמפיק וצוות הסאונד מרוצים מהתוצאה. להיות מוזיקאי זה לא רק מסיבות, נסיעות מרובות ומעריצות/מעריצים, אלא גם הרבה עבודה קשה ומאמצים כבירים עד להגעה להצלחה ולהכרה המיוחלות.

התמחות

בלימודי מוזיקה ברמה אקדמית, וברוב המקרים גם בבתי הספר הפרטיים והמקצועיים יותר, על הסטודנטים לבחור מגמות התמחות ללימודי מוזיקה – בגלל היקף התחום הזה והצורך האמיתי להתמקד בנושא מסוים. התמחויות אפשרויות הן:

  • התמקדות בלימודים אינסטרומנטליים וווקאליים (נגינה ושירה).
  • התמחות בקומפוזיציה וניצוח – הלחנה בבתי ספר למוזיקה פופולארית.
  • מוזיקולוגיה – לימודי מוזיקה בעלי פן עיוני ומחקרי יותר מאשר מעשי.
  • מוזיקה אלקטרונית

שוק העבודה והשכר

שוק העבודה של מוזיקאים נחלק לשתי קטגוריות ראשיות, עבודה בתור מוזיקאי שכיר או ניסיון להצליח בתור מוזיקאי עצמאי שיוצר את המוזיקה של עצמו ומנסה להעביר אותה לקהל הרחב – לרוב מוזיקאים רבים משלבים בין שני סוגי העבודות לצרכי פרנסה וגיוון. אין ספק שמדובר על שוק קשה ושאינו דומה לתחומי עיסוק שגרתיים יותר, רוב המוזיקאים לא יהפכו לכוכבים בקנה מידה גדול וצריך הרבה השקעה, כישרון, ליצור את הסגנון המתאים במקום ובזמן הנכונים והרבה מזל. בתור מוזיקאי שכיר מדובר על עבודה במשכורות, על פי הופעות או בשכר קבוע, כאשר מוזיקאים יכולים להשתלב בתזמורות למיניהן, נגינה עבור זמרים ולהקות, נגינה למדיה כגון קולנוע, טלוויזיה, פרסומות, רדיו ועוד מגוון של תפקידים ועבודות שמצריכים נגני מוזיקה או אנשי מקצוע בתחום.

המשכורות של מוזיקאים צעירים אינן גבוהות כמובן ואלו שמנסים להצליח באופן עצמאי עם יצירות משל עצמם עומדים בפני אתגרים כלכליים רבים – אך כמו חלומות רבים בתעשיית הבידור, לאלו שכן מצליחים ברמה משמעותית מחכות הכנסות גבוהות ורמת חיים טובה. אמנם מוזיקאי ישראל לא מגיעים לרמות של יוצרים בארה"ב ואירופה, אך אלו שמצליחים בהחלט מתפרנסים מהתחום בכבוד רב מבחינה כלכלית.

יתרונות בשוק

מוזיקאי אשר למד במוסד מקצועי כלשהו, בין אם לתואר ראשון במכללות או אוניברסיטאות או לימודי תעודה בבית ספר מקצועי, מחזיק ביתרון על פני מוזיקאים שמנסים להצליח ללא הכשרה רשמית. ניתן לראות זאת בכמות בוגרי בית הספר רימון למוזיקה שנמצאים בעמדות מפתח בתעשיית המוזיקה בישראל.