אוניברסיטת חיפה הממוקמת בהדר חיפה, על רכס הר הכרמל, הוקמה בשנת 1963, וב- 1972 קבלה אוניברסיטת חיפה את עצמאותה האקדמית. באוניברסיטת חיפה פועלות שש פקולטות במגוון תחומים: הפקולטה לחינוך, הפקולטה למדעי הרוח, הפקולטה למשפטים, הפקולטה למדעי החברה, הפקולטה למדעים, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות. בנוסף פועלים בה ששה בתי ספר: בית הספר למינהל עסקים, להיסטוריה, לעבודות סוציאליות, למדעי המדינה בריאות הציבור, ולמדעי הים.
להלן הקורסים הנלמדים במסלול זה על פי החלוקה לשנים:
בשנה א': תקשורת ומיומנות בין אישית, מבוא לפסיכולוגיה של החינוך, מבוא לחינוך מיוחד, מבוא לפילוסופיה של החינוך, ייעוץ להורים במסגרת בית הספר, מבוא לסביבת למידה, ויסות אקלים כיתה, מבוא לסוציולוגיה של החינוך, מבוא לייעוץ חינוכי, תיאוריית ההתקשרות – יישומים לאבחון ולהתערבות, סטטיסטיקה ושיטות מחקר בחינוך, פסיכולוגיה חברתית, למידה וחשיבה בקרב ילדים.
בשנה ב': התנסות מחקרית בהקשרים חינוכיים, פסיכולוגיה התפתחותית בילדות, תיאוריות אישות, ייעוץ להורים במסגרת ביה"ס, ויסות אקלים כיתה, קשיים ביחסים בינאישיים, סטטיסטיקה ושיטות מחקר, טיפול במשחק, פסיכולוגיה חיובית ורווחת האדם – סוגיות נבחרות, פסיכולוגיה אבנורמלית, מבחנים פסיכו דיאגנוסטיים, פסיכולוגיה קוגניטיבית, תיאורית ההתקשרות – יישומים לאבחון והתערבות, פסיכולוגיה התפתחותית בבגרות, שיטות מחקר איכותניות, למידה וחשיבה בקרב ילדים, מסורות רוחניות בעידן החדש ויישומן בחינוך, לחץ פסיכולוגי – היבטים קוגניטיביים, הנעתיים ונירוביולוגיים.
בשנה ג': תקשורת בינאישית ומודעות עצמית, ויסות אקלים כיתה, ייעוץ להורים במסגרת ביה"ס, קשיים ביחסים בינאישיים, טיפול במשחק, הדרכה על התנסות בשדה, פסיכולוגיה חיובית ורווחת האדם – סוגיות נבחרות. פסיכולוגיה אבנורמלית, מבחנים פסיכו דיאגנוסטיים, תיאוריית ההתקשרות – יישומים לאבחון ולהתערבות, היבטים חברתיים ותרבותיים בחינוך בני נוער, למידה וחשיבה בקרב ילדים, התפתחות בבגרות.
המסלול לתואר ראשון B.A, בייעוץ והתפתחות האדם, מעניק לסטודנטים בסיס תיאורטי ומחקרי בתחום התפתחותו של האדם והייעוץ החינוכי. תכנית הלימודים מבוססת על לימודי יסוד במדעי ההתנהגות כשהדגש מושם על תהליכי ההתפתחות מהגיל הרך דרך הילדות, ההתבגרות ועד לבגרות, תוך כדי ההבנה של התפקיד החשוב של המשפחה, היחסים עם קבוצות הגיל והיחסים עם המערכת החינוכית. הלימודים משלבים את הפן התיאורטי ואת הפן המעשי בחינוך במסגרות קהילתיות וחינוכיות. מסלול כולל זה עוזר בהכשרת יועץ חינוכי מהדרגה הראשונה שיוכל להשתלב במערכת החינוך ולתרום לרווחתם ולמימושם הרגשי והאינטלקטואלי של התלמידים. בתום הלימודים במסלול זה ניתן כמובן להמשיך גם ללימודי תואר שני.
ראש החוג פרופסור ציפי שכטמן ולצידה צוות המרצים: ד"ר אילנה סבר, ד"ר קלרה סבג, גב' ליאת ביברמן-שלו, גב' מרב אשל, ד"ר נלי מלג'אק, פרופ' חנן אלכסנדר, גב' תמר אהרונסון, ד"ר איריס מנור, ד"ר תמי אלמוג, ד"ר שרונה לוי, גב' אורלי סגל, גב' עלית לכטמן, ד"ר זהבה גולדשטיין, ד"ר מירי שרף, ד"ר עירית יניר, גב' נורית ברזניץ, פרופ' משה זיידנר, פרופ' רות לין, פרופ' הדס ויסמן, ד"ר יאיר זיו, ד"ר ענבל שני, ד"ר דנה אמיר, ד"ר אריאנה רוח מדבר.
הדרישות ללימודים בחוג התפתחות האדם הינן התנאים הנדרשים לכלל החוגים באוניברסיטת חיפה, הציון בחתך הקבלה הוא 490 נקודות (חתך הקבלה הוא השילוב בין ממוצע ציוני הבגרות לבין הציון הפסיכומטרי).
שכר הלימודים המסובסד הגיע בשנה שעברה לכ- 10,000 ₪ לשנה, כולל דמי הרישום. באוניברסיטת חיפה קיים רצון לעזור לסטודנטים והרצון זה מתבטא בין השאר גם במתן מלגות בשל מצב כלכלי. בנוסף ניתנות מלגות ייעודיות ומלגות הצטיינות. מידע והכוונה על 21 קרנות חיצוניות המעניקות מלגות אפשר לקבל במדור המלגות של האוניברסיטה.