הכלכלה היא מדע החוקר את האופן בו עוסקת החברה האנושית בייצור, הפצה וצריכה של מוצרים ומשאבים. החלוקה הבסיסית הנהוגה בתחום הנה בין "מיקרו-כלכלה", המתמקדת בהתנהגותם הכלכלית של יחידים או חברות, ובין "מאקרו-כלכלה", העוסקת בנושאים רחבים, כגון אבטלה, צמיחה כלכלית, אינפלציה ועוד, תוך הבנת יחסי הגומלין בין מרכיבים שונים במשק בכללותו.
חלוקה זו מעידה כי כמעט לכל תחום פעילות במסגרת החברה ישנם היבטים כלכליים, תחומים עסקיים ופיננסיים, כמובן, אולם גם פשע, חינוך, דת, רווחה ורבים אחרים.
חוגי הלימוד השונים בלימודי כלכלה מציעים על פי רוב צירופים שונים יחד עם לימודי הכלכלה, במתכונת דו-חוגית. במסגרת צירופים אלה ניתן לשלב את לימודי הכלכלה בתחומים פיננסיים אחרים, כמנהל עסקים וראיית חשבון. מנגד, קיימים שילובים נוספים עם תחומים משלימים כגון: תקשורת, מדע המדינה, סוציולוגיה, משפטים, מדעי המחשב ואף חינוך ופילוסופיה. חלק מתכניות הלימוד מציעות מסלולי התמחות במסגרת החוג לכלכלה. בין התמחויות אלה ניתן למצוא:
ההיבט השיווקי הינו מרכזי במסגרת התנהלות עסקית, כיוון שהוא מאפשר הגדלת רווחים, המובילה, בין השאר, לאפשרויות נרחבות יותר לסיפוק צרכיהם של לקוחות החברה. במסגרת מסלול התמחות זה לומדים הסטודנטים לנתח מחקרי שוק, רוכשים מיומנויות מכירה, מתוודעים לערוצי שיווק שונים כגון שיווק באינטרנט, שיווק קמעונאי ועוד.
בשנים האחרונות בוצעו בארץ מספר רפורמות בשוק ההון, אשר הובילו לדרישה גוברת לעובדים מיומנים בתחום הפיננסי ככלל ובתחום הביטוח בפרט. התמחות במימון וביטוח מקנה לבוגר החוג ידע בתחום ההשקעות והביטוח, ואף מסייעת לו לעמוד בהצלחה בדרישות משרד האוצר לצורך קבלת רשיון ייעוץ או שיווק פנסיוני.
מערכות מידע הן הכלים המאפשרים איחסון, ניהול ושימוש יעיל במידע, הנחוץ לכל חברה וארגון עסקי לא פחות ממשאבים אחרים כעובדים או מימון. הבנה ויישום של מערכות מידע ארגוניות מאפשרים לארגון לתכנן ולהתנהל באופן יעיל יותר. סטודנטים המתמחים בתחום זה ירכשו ידע בתחומי הכספים, משאבי האנוש, התפעול ועוד בנוסף על כלים להטמעת הפונקציות השונות במערכת מידע כוללת.
כלכלנים, מי שהנם בעלי השכלה כלכלית, פעילים במגוון רחב של תחומים: ניתוח כדאיות פרויקטים, תקצוב, תכנון, הערכת השקעות בשוק ההון, ניתוח התפתחויות כלכליות או פרשנות כלכלית בתקשורת על ערוציה השונים. במסגרת הלימודים מקבל הסטודנט כלים לזיהוי, ניתוח ופתרון בעיות בתחומים כלכליים. תכני הלימוד בשנים הראשונות כוללים קורסי יסוד ברעיונות מרכזיים ומונחי יסוד בכלכלה בצד קורסים המקנים כלים אמפיריים כסטטיסטיקה, מתמטיקה שימושית לכלכלנים וחשבונאות. בשנים מתקדמות יותר עומדים לרשות הסטודנטים קורסי בחירה אשר עוסקים בתחומים שונים כבנקאות, שוק העבודה, קבלת החלטות בתנאי סיכון, סוגיות במדיניות כלכלית וחברתית ועוד. כמו כן, מאחר ותחום הכלכלה הנו תחום מחקר אקדמי לכל דבר, ניתן להמשיך במסגרתו גם ללימודים מתקדמים לתואר שני ולדוקטורט.
באופן טבעי, הלימודים מיועדים למתעניינים בעולם העסקי והכלכלי, ולאלו הרואים בו את עתידם המקצועי: רואי חשבון, אנשי עסקים, עורכי דין בתחומים פיננסיים וכלכליים, אנשי שוק ההון, אנליסטים ויועצים כלכליים. חשוב לדעת שכלכלנים רבים מועסקים גם בתפקידי ניהול שאינם קשורים בהכרח ישירות לנושאי כלכלה. הסיבה לכך היא שהלימודים נחשבים קשים יחסית, והגישה הרווחת היא שמי שהצליח בהם הנו אדם מוכשר, שסביר שיצליח במגוון רחב של תחומים ותפקידים. המתקבלים ללימודי כלכלה נדרשים על פי רוב לרקע ויכולות מתמטיים, על מנת שיוכלו לעמוד בדרישות קורסי החובה של השנים הראשונות.
הלימודים לתואר ראשון נמשכים שלוש שנים. לימודי התואר השני לרוב אורכים שנתיים. חלק ממוסדות הלימוד מקיימים גם מסלולי לימודים בשעות הערב, המיועדים לאלו המעוניינים לשלב את לימודיהם עם עבודה במשרה מלאה. הלימודים במסלולים אלה לרוב אורכים גם הם שלוש שנים. מסלול לימודי כלכלה וחשבונאות וכן מסלול לימודי מנהל עסקים מאפשרים לשלב מגמות לימוד שונות.
בוגרי החוגים לכלכלה ממשיכים לאחר לימודיהם לתפקידי כלכלנים ומנהלים במגזרים הציבורי והעסקי. אחרים מועסקים כחוקרים ויועצים במוסדות שונים בתחום הממשלתי, בבנקים ובחברות שונות במשק. אופציה נוספת היא המשך לימודים מתקדמים לתואר שני, במגוון תכניות המשלבות התמחויות במנהל עסקים, סטטיסטיקה ועוד.
לא אחת אנחנו שומעים שהכסף מניע את העולם. מושג הכלכלה מתקשר לרוב עם כסף, ולכן הבנה כלכלית נתפשת גם כהבנת הגורמים החומריים המשפיעים על העולם. ואכן, הכלכלה, על תחומיה השונים, מצויה היום כמעט בכל מקום, וכמעט ואין תחומי עשייה אנושיים שאינם מושפעים ממנה. לימודי הכלכלה מקנים הבנה מעשית מעמיקה יותר על תהליכים ומגמות בעולם הסובב, החל ביחידה הכלכלית הבסיסית ביותר, היא התא המשפחתי וכלה במדינה, המשק המקומי והשוק העולמי.