לימודי ארץ ישראל באוניברסיטת חיפה

בוא לשלב לימודים אקדמאיים עם חוויה בלתי נשכחת

אוניברסיטת חיפה נוסדה בשנת 1963 בעיר חיפה, על רכס הכרמל, בשיתוף של עיריית חיפה דאז יחד עם האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1972 הכירה בה המועצה להשכלה גבוהה באופן רשמי והיא הפכה למוסד אקדמי עצמאי. באוניברסיטה לומדים כ- 16,500 סטודנטים לתארים ראשון, שני, שלישי ולימודי תעודה שונים בששת הפקולטות של האוניברסיטה: למדעי הרוח, למדעי החברה, למדעים והוראתם, למשפטים, ללימודי רווחה ובריאות ולחינוך. ובחמשת בתי הספר אשר באוניברסיטת חיפה: בית הספר להיסטוריה, בית הספר למינהל עסקים, בית הספר לבריאות הציבור, בית הספר לעבודה סוציאלית ובית הספר למדעי המדינה. המחקר המדעי של אוניברסיטת חיפה נחשב לאחד מהמובילים בארץ והוא שואב אליו סטודנטים רבים הרוצים להשתלב בתחום זה.

מהות המסלול

הלימודים בחוג ללימודי ארץ – ישראל באוניברסיטת חיפה הם רב תחומיים ומתמקדים במרחב הארצישראלי על היבטיו השונים והתמורות שחלו בו במהלך השנים. תלמידי החוג ללימודי ארץ – ישראל לומדים את ההיסטוריה של העמים והקבוצות שחיו וחיים בארץ ישראל ומתעסקים בהיבטים הגאוגרפיים פיסיים, גאוגרפיים היסטוריים, גיאגרפיים חברתיים – כלכליים, סוציולוגיים, אנתרופולוגיים, תרבותיים, חומריים ופוליטיים.

תכנית הלימודים בחוג ללימודי ארץ – ישראל כוללת בין היתר את הקורסים הבאים: מבוא למאה ה-19, עיורה של ארץ – ישראל, אידיאולוגיה ופוליטיקה בתנועה הציונית, המסע, הסיור, הטיול בתולדות ארץ – ישראל, הטבע בשירות האדם בארץ – ישראל וסביבותיה, מבוא לחברה הישראלית ועוד.

מטרות המסלול ויתרונות המסלול

מטרת החוג ללימודי ארץ – ישראל באוניברסיטת חיפה היא להכשיר סטודנטים אשר מכירים את הארץ, מבינים את הגורמים והכוחות שקבעו ועיצבו את גורל הארץ במשך השנים, ובעלי היכולת להתמודד עם סוגיות אינטלקטואליות ואקטואליות בעזרת כלים אנליטיים וידע מעמיק של העבר בארץ – ישראל. תכנית הלימודים בחוג משלבת לימודים עיוניים בכיתה עם סיורים לימודיים המעניקים לסטודנטים היכרות מעמיקה עם הארץ יחד עם חוויות ואווירה מהנה וייחודית. אין ספק שלימודי ארץ ישראל הם לימודים שנובעים בעיקר מהאהבה למדינה ומהרצון להכיר אותה על צדדיה הרבים.

תנאי קבלה

כדי להתקבל לחוג ללימודי ארץ ישראל על המועמדים לעמוד בתנאי הקבלה הכלליים של אוניברסיטת חיפה, הכוללים זכאות לתעודת בגרות או תעודה מקבילה וציון מבחן פסיכומטרי. חתך הקבלה לחוג עומד על ציון משוקלל של ציון הפסיכומטרי וממוצע ציוני הבגרות של 490 ומעלה ללומדים בתכנית דו חוגית ו- 565 ומעלה לנרשמים לתכנית חד חוגית.

מרצים

הסגל האקדמי בחוג ללימודי ארץ – ישראל כולל את: פרופ' יוסי בן-ארצי, פרופ' יחיעם ויץ, פרופ' מוטי גולני, ד"ר ירון פרי, ד"ר יהושע פרנקל, פרופ' אדריאן בועז, ד"ר נורית שטובר, פרופ' גדעון פוקס ועוד.

עלויות ומלגות

שכר הלימוד הינו אוניברסיטאי ועומד על 12,866 ש"ח. ישנן מלגות של קרן ענבר לעידוד עבודות בתחום חקר הטרור, מלגות מטעם קק"ל לקידום לימוד של תחומים הקשורים בחקר א"י, מלגות סיוע ומלגות הצטיינות מטעם דיקן הסטודנטים, ומלגות מקרנות וגופים חיצוניים עפ"י קריטריונים שונים.