לימודי בלשנות

לימודי בלשנות לתואר ראשון, נועדו להקנות לסטודנטים כלים לעסוק בענפיה השונים של בלשנות תיאורטית. כמו כן, הלימודים מקנים ידע המאפשר להם לעסוק בחקר מדעי מעמיק של השפה.

שפה מחברת בין אנשים

לימודי בלשנות
צילום: quinn.anya

הלשון היא האמצעי הבסיסי בו בני אדם משתמשים על מנת לתקשר האחד עם השני. השפה היא אחד הגורמים הבולטים, שמבדילים בין מדינות ותרבויות שונות, לכן החברות האנושיות פיתחו לעצמם שפה שמעידה הרבה על ההתפתחות ההיסטורית של תרבותם. אם אתם אנשים סקרנים, אוהבי היסטוריה ותרבות, ואף הרפתקנים, תוכלו לצלול אל תוך מסע מרתק, בו ניתן לגלות מה המשמעות של המילים שנבחרו בכל שפה ושפה, מה עומד מאחורי התפתחות לשונות שונים ומה מחבר ביניהם.

בלשנות היא תחום מחקרי, העוסק בשפתם הטבעית של בני האדם. התחום מכיל שילוב של מדע עם היסטוריה ומדעי ההתנהגות. מקור המונח "בלשן" הוא במקרא על שם מרדכי בלשן, שנקרא כך מכיוון שהיה אדם פיקח ששלט בהרבה שפות. החלוקה המקובלת כיום היא בין בלשנות מסורתית ובלשנות מודרנית. בלשנות מסורתית עוסקת במחקר ההיסטוריה של השפה, והתפתחותה לאורך השנים, כמו כן, היא עוסקת בחיפוש אחר הדמיון בין השפות השונות. לעומתה, הבלשנות המודרנית עוסקת בחקר סינכרוני, כלומר חקר השפה בנקודת זמן ספציפית, ובגורמים קוגניטיביים ופסיכולוגיים, המשפיעים על ביטויים לשוניים והבעתם.

לגישה זו קשר ישיר למשל, ללמידת שפת אם על ידי ילדים. לעומת הבלשנות המסורתית, המנסה להגדיר נורמות על פיהן יש להשתמש בשפה, הבלשנות המודרנית אינה שואפת לקבוע כללים, ומנסה לבחון את השפה וללמוד עליה מתוך מה שקיים במציאות, כמו תחומי מדע רבים. תפקידו של הבלשן הוא לאתר גורמים אוניברסליים היוצרים את השפות השונות, בתחומים שונים כגון: במבנה המילה- מורפולוגיה, מבנה המשפט- תחביר, ביטויי השפה- פרגמטיקה, צלילים לשוניים-פונולוגיה ועוד.

מטרת לימודי בלשנות

הידע הנרכש בחוג לבלשנות מעשיר במידה רבה תחומים נוספים העוסקים בשפה כגון: קלינאות תקשורת, ספרות, הוראת שפות, בינה מלאכותית, תרגום ועוד. תכנית לימודי תואר שני כוללת, סמינרים שונים המעמיקים את חקר השפה, ומציעים התמחות והרחבה באחד משני הנתיבים: מסלול מחקרי, הכולל עבודת גמר או לחילופין מסלול עיוני, ללא עבודת גמר.

קהל יעד ללימודי בלשנות

הלימודים מתאימים לאוהבי השפה, המעוניינים לחקור לעומק את ההשפעות השונות על התפתחות הלשונות השונים, בין אם המחקר מתמקד בהשפעות היסטוריות על התפתחות הלשון, או בין אם מדובר במחקר העוסק בהשפעות פסיכולוגיות וחברתיות. אנשים המעוניינים לעסוק בעתיד כחוקרים, או אנשים העוסקים במקצועות שונים הקשורים בשימוש בשפה כגון: קלינאי תקשורת, ספרות, תרגום, הוראת שפות ועוד, ומעוניינים להתמקצע והרחיב את ידיעתם.

תחומי התמחות בבלשנות

בלשנות מבנית

תחום המכשיר את הסטודנטים למחקר מעמיק של הלשון, ועוסק בלימוד היבטים לשוניים בטקסטים כתובים או מדוברים, תוך התמקדות ולימוד פרטני של מספר מערכות לשון שונות מתקופות שונות, בעלות עניין מבני ספציפי. בין הקורסים הנלמדים: סינכרוניה-מבנה הלשון, דיאכרוניה-התפתחות הלשונות השונים והשתנותן, טיפולוגיה- מיון הלשונות על פי דמיון ושוני במבנה שלהן, ועוד.

בלשנות גנרטיבית

תכנית אישית בה נעשה מחקר מעמיק של היבטים פסיכולוגיים וקוגנטיביים של בני האדם, המשפיעים על רכישת השפה. מטרת תכנית זו היא לבחון את הקשר הקיים בין הידע הלשוני של האדם, ומערכות החוקים הקיימים בשפות השונות. הסטודנטים לומדים בלשנות כללית, ובעצת יועץ המדור בוחרים 4 קבוצות לשון בהם מתמקדים. במסגרת התכנית נלמדת שפה נוספת (פרט לאנגלית ועברית). בין הקורסים הנלמדים: תיאוריה תחבירית, פונולוגיה, שפה מחשבה וחברה, מבוא לבלשנות ועוד.

לימודי בלשנות וספרויות זרות

מסלול לימודים המתקיימים באנגלית, המתמקד בשני תחומים ושילובם: ספרות אנגלית ובלשנות. לימודי הספרות מתמקדים במחקר ותיאוריות שונות בספרות, בשילוב עם תחומי מחקר שונים בבלשנות. ניתן ללמוד בלשנות במסלול חד חוגי או לחילופין דו חוגי יחד עם מקצוע נוסף. במסגרת הלימודים יש ללמוד שפה נוספת לבחירה פרט לעברית ואנגלית.

משך זמן לימודי בלשנות

לימודים לתואר ראשון בבלשנות נמשכים כ-3 שנים.  הלימודים לתואר שני לרוב נמשכים שנתיים.

אופק תעסוקתי עם סיום לימודי בלשנות

לבוגרי לימודי בלשנות ניתנת ההזדמנות לבחור נתיבים תעסוקתיים שונים העוסקים בלשון. כחוקרים יכולו בוגרי החוג למצוא תעסוקה בין היתר בתעשיית ההייטק, בה הולך וגובר הצורך בחקר השפה ובבלשנים לצורך יישומים ממוחשבים של מחקרים לשוניים. כמו כן עיסוק במקצועות כגון: מורה לשפות, קלינאי תקשורת ועוד, שבשילוב עם בלשנות יוכלו למקצע את הבוגרים לרמה מקצועית גבוהה יותר ולפתוח להם דלתות רבות.

לשון עניינה בבני אדם

בין אם אתם אוהבי שפות, מורים, מתרגמים, מטפלים בבעיות תקשורת או חוקרים, תוכלו ללמוד רבות ממחקר מעמיק של התפתחות השפה אצל בני האנוש, מראשית קיומם ועד היום. השפה מלמדת רבות על בני האדם, על תרבותם, מנהגיהם וההיסטוריה שלהם. תחום הבלשנות מחבר בין מדע לתרבות, בין היסטוריה ופסיכולוגיה, ובעיקר מלמד על הקשר החברתי בין אנשים.


עוד על לימודי בלשנות

מידע הכרחי למועמד לבלשנות עובדות על תחום הלימודים בלשנות היא תחום לימודים שמהווה מחקר מדעי על כל היבטי השפה האנושית, כמובן שבמקרה שלנו לרוב מדובר על השפה העברית, כאשר לימודי בלשנות נכנסים ממש לעומקה של השפה מבחינת התפתחותה, שינויים להמשך קריאה »
להיות בלשן בעל המקצוע בלשן הוא בעל מקצוע אשר למד וחקר שפה כלשהי לעומק רבו שכולל היבטים רבים. הבלשן לא רק יודע לדבר, לקרוא ולכתוב בשפה בה התמחה, אלא הוא מבין את מקורותיה, את התהליכים המורכבים שעברה להמשך קריאה »